Moderaterna: Nej till utökat dubbdäcksförbud i Stockholms innerstad

Tidigare i veckan meddelade den styrande majoriteten i Stockholms stad att man öppnar upp för ett utökat dubbdäcksförbud i innerstaden. Moderaterna lämnade därför in en skrivelse till kommunstyrelsen under onsdagen med uppmaningen att Stockholms stad ska hemställa hos regeringen att möjliggöra för en dubbdäcksavgift i Stockholms innerstad.

- Vi ställer oss kritiska till förslaget om att dubbdäcksförbud. Det viktigt att Stockholm fortsätter prioritera en förbättrad luftkvalitet men lösningen är inte att hindra människor att ta sig dit de vill genom ett förbud. Vi menar att ekonomiska styrmedel är att föredra om inte åtgärder som städning och dammbindning visar sig vara tillräckliga, säger oppositionsborgarrådet Anna König Jerlmyr (M)

- Trots att regeringens utredning konstaterar att det är praktiskt och ekonomisk möjligt att inför en dubbdäcksavgift samt att detta har större effekter på partikelhalterna så väljer den rödgrönrosa majoriteten att helt byta fot och istället förespråka förbud. För oss är det en verklighetsfrämmande politik som försvårar stockholmarnas vardag, Cecilia Brinck (M), oppositionsborgarråd och vice ordförande i trafiknämnden.

Fakta:

I mars 2014 beslutade Alliansregeringen att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att föreslå åtgärder mot höga partikelhalter i landets tätorter. Tillsättningen av den särskilda utredaren tillkom bland annat efter påtryckningar från Stockholms stad om att göra det möjligt att avgiftsbelägga dubbdäcksanvändningen i innerstaden.

Tisdagen den 31 mars 2015 presenterades utredningens förslag. Utredningen konstaterar att den enskilt viktigaste åtgärden för att få ner halterna av PM10 i gatunivå är att minska användningen av dubbdäck i tätorterna. Vidare konstaterar utredningen att effekterna på användningen av dubbdäck är större vid en avgift jämfört med förbud på geografiskt avgränsade områden samt att det är både praktiskt och ekonomiskt möjligt att införa en avgift på dubbdäcksanvändningen i Stockholm. Trots detta landar utredningen i att det för närvarande inte finns skäl att föreslå en avgift på dubbdäcksanvändning eftersom kommunernas möjlighet att meddela förbud mot trafik med dubbdäck, i kombination med åtgärder som exempelvis dammbindning, är tillräckligt för att åstadkomma en dräglig luftkvalitet.

Luftkvaliteten i Stockholm har blivit bättre under de senare åren men ytterligare åtgärder behöver vidtas för att uppfylla EU:s luftkvalitetsdirektiv och skapa ännu bättre luft i innerstaden. Dubbdäcksanvändning påverkar nivån av partikelhalter i luften, i synnerhet under vinterhalvåret.

Moderaterna i Stockholm - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29 222