Staden och SL i miljardöverenskommelse

KRISTINA AXÉN OLIN och CHRISTER G WENNERHOLM - 2008-02-05 Stockholms stad och Storstockholms Lokaltrafik har efter flera års förharndlingar nått en överenskommelse om gemensamma lösningar på bland annat fastighetsfrågor som påverkar båda parters möjligheter till utveckling. En överenskommelse om cirka en miljard kronor finns nu klar med ett omfattande byte av byggnader och mark mellan Stockholms stad och SL. Överenskommelsen möjliggör byggandet av minst 2000 nya bostäder. - Det är bra att staden och SL nu reder ut vem som äger vad i de här områdena, säger finansborgarrådet Kristina Axén Olin (m). Det kommer blir rent och snyggt då det äntligen blir tydligt vem som ansvarar för vad när det gäller drift och underhåll av gångstråk och rulltrappor kring våra t-banestationer. - Genom överenskommelsen möjliggörs byggandet av många nya bostäder i staden vilket är viktigt för Stockholms framtida utveckling, säger Kristina Axén Olin. - Det är en bra överenskommelse för våra resenärer. SL får nu både trevligare stationer och säkrare bussgarage i centrala lägen i Stockholm. Det ger goda förutsättningar för att utveckla en ännu bättre kollektivtrafik i framtiden, säger SL:s styrelseordförande trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (m). - Efter många års förhandling är detta nu början på ett fruktbart samarbete mellan Stockholm stad och SL. Vi får möjlighet att utveckla attraktiva projekt i anslutning till våra stationer. Det kommer att göra SL-resan ännu mer attraktiv, avslutar Wennerholm. För information och bilder: www.sl.se/press Klicka på Plattform Stockholm För mer information: Helena Widegren Pressekreterare Finansroteln 076-12 29 878 Håkan Filipsson Pressansvarig (m) Stockholms läns landsting 08-737 41 90 alt. 070-737 41 90