Ulla Hamilton: En milstolpe i bygget av Norra Länken

Ulla Hamilton: En milstolpe i bygget av Norra Länken

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad
Trafik- och arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M)

Nu har ännu en milstolpe för Norra länken passerats i och med att Trafikverket i närvaro av kontrakterade byggbolag, medier och Stockholms stad genomförde det sista tunnelgenomslaget under torsdagen den 24 november. I och med sprängningen är det hål i berget hela vägen från Norrtull till mynningarna vid Frescati och Hjorthagen.

– Norra länken är ett viktigt projekt för att sänka belastningen på Stockholms vägnät. När Norra länken är färdigställd avlastas i dag hårt trafikerade gator så som Valhallavägen och Roslagsvägen samtidigt som vi skapar förutsättningar för viktiga stadsdelar som Hagastaden och Norra Djurgårdsstaden som är under planering och utveckling i Stockholm just nu, säger trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M).

– Tillsammans med Förbifart Stockholm och Södra länken får vi med Norra länken tre fjärdedelar av den kompletta ringled som Stockholm behöver som växande storstad, säger trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M).

Högupplösta foton i .png-format från sprängningen och genomslaget återfinns på länkar nedan.
Vid publicering, uppge fotograf: Mikael Ullén.

Bild 1: http://db.tt/9eLykk2M
Bild 2: http://db.tt/XRyZZm3A
Bild 3: http://db.tt/n7yjFFDO

Bild 1 Ulla Hamilton avvaktar salvan som innebär sista genomslaget i Norra länken tillsammans med Ulrika Honauer, ställföreträdande Regionchef Stockholm för Trafikverket.

Bild 2 Ulla Hamilton inspekterar genomslaget västerut mot Roslagstull i Norra länkens tunnel.

Bild 3 Ulla Hamilton och Helena Söderberg, projektchef på NL31 Zublin-Pihl och entreprenören som sköt salvan, diskuterar genomslaget.

Presskontakt:
Oliver Carrà, pressekreterare, 076-12 29 202 alt. genom M-pressjour 08-508 29 222.

Om Norra Länken
Norra länken är ett av Sveriges största samhällsutvecklingsprojekt. Norra länken utgör en viktig del i att – tillsammans med en rad andra satsningar under de kommande åren – förbättra trafiksituationen i Stockholmsregionen. I innerstaden förbättras miljön i och med att den tunga trafiken leds ner i tunnlarna. Samtidigt utgör Norra länken en förutsättning för att skapa de nya stadsdelarna Hagastaden och Norra Djurgårdsstaden.

Norra länken, delen Norrtull-Frescati-Värtan, beräknas öppna för trafik 2015 och delen Tomteboda-Norrtull beräknas var helt klar 2017.

Mer information om Norra länken finns på Trafikverkets hemsida: www.trafikverket.se/norralanken