Ulla Hamilton (M): Ny app samlar Stockholms stads gatu-, garage- och tomtmarksparkering

Stockholms stad har under 2012 öppnat flera av stadens data- och informationsbaser i syfte att fristående och enskilda app- och e-tjänstutvecklare skall kunna utveckla samhällsnyttig mjukvara. Ett exempel på detta är den nya parkeringsappen - Gatuparkering Stockholm - som nu lanserats på Apple Appstore. Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) kommenterar med anledning av detta utvecklingen.

– Parkeringsappen Gatuparkering Stockholm är en del av de smarta lösningar som vi behöver för att underlätta framkomligheten i ett Stockholm som växer, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

– Parkeringsappen Gatuparkering Stockholm är ett bra exempel på hur privata och enskilda aktörer kan utveckla smarta lösningar om de får tillgång till offentliga databaser och register. Den nya appen är ett utmärkt exempel på en vinna-vinna-lösning, där stockholmarna får en ny tjänst utan att det kostar pengar för skattebetalarna, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Pressbilder/ skärmdumpar som visar Appens utseende. Vid publicering uppge (upphovsman: Maciej Swic, Appulize):  https://www.dropbox.com/sh/x13jjleph4gusck/tUW6dkUtls

För mer information om appen besök hemsidan:

Fakta och bakgrund:

Appens funktioner i korthet

• Välj vilken typ av p-platser som visas i en kartbild, t.ex. vanliga p-platser, handikapplatser eller MC-platser.
  • Lägg in en automatisk påminnelse om städdagar/nätter och se vilka parkeringsregler som gäller på en viss gata.
  • Stockholm Parkerings anläggningar finns i samma kartbild och det går att se om parkeringen är ett P-hus eller en ytparkering.

Om öppna data och Stockholms stad

För att främja utvecklingen av smarta tjänster har Stockholms stad beslutat om en handlingsplan för att öppna upp stadens datakällor - Open Stockholm. Utifrån handlingsplanen kommer Stockholm stad att under 2012 och framåt att arbeta med att tillgängliggöra data inom flera områden på webbplatsen.

Det mesta kommer att vara gratis och fritt att använda, medan viss data kommer att vara tillgänglig till ett självkostnadspris.

Om Appulize och appen Gatuparkering Stockholm

Företaget Appulize drivs av Maciej Swic, 25 år, som även jobbar som programutvecklare på ett Stockholmsbaserat IT-företag. Appen Gatuparkering Stockholm finns för Apple iPhone, iPad och iPod Touch.