Ulla Hamilton (M): Stockholmarnas synpunkter inhämtas när förslaget Nya Klarabergsgatan nu skickas ut på remiss

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad

Förslaget till ny utformning av Klarabergsgatan i Stockholm City skickas nu på remiss samtidigt som det finns möjlighet att lämna synpunkter på stadens webbenkät. Förslaget innebär förbättrade förutsättningar för gång-, cykel-, och kollektivtrafik och en omledning av biltrafik till närliggande Mäster Samuelsgatan.

– Förslaget, som är i linje med Promenadstaden och Vision City, stärker framkomligheten i området för fotgängare, cyklister och kollektivtrafikresenärer samtidigt som möjlighet ges att göra en välbesökt plats i City mer attraktiv, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

– Jag ser fram emot en bred diskussion med stockholmarna om den framtida utformningen av Klarabergsgatan och hoppas på ett brett och engagerat deltagande, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Nya Klarabergsgatan

• Dagens biltrafik föreslås ledas om till bland annat närliggande Mäster Samuelsgatan. Det möjliggör för fler uteserveringar, sittplatser för allmänhet och en mer varierad, tillgänglig och levande stadsmiljö längs Klarabergsgatan.
  • Sträckan är idag ett av Sveriges mest trafikerade gångstråk med 57 000 gående/dygn och en viktig bytespunkt i kollektivtrafiken.
  • Föreslaget innehåller dubbelriktade cykelbanor.
  • Trafikkontoret i Stockholms stad planerar presentera ett slutligt förslag, efter inhämtning av synpunkter från allmänheten, fastighetsägare och andra intressenter, till trafik- och renhållningsnämnden till hösten 2013.

Om remissen och webbenkäten
Webbenkäten finns på:

Remiss skickas till följande remissinstanser:

• SL/Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting
  • Taxiförbundet
  • Cykelfrämjandet
  • Nyttotrafikkommittén
  • Stockholms läns bussbranschförbund
  • Brandförsvaret Stockholm
  • NTF
  • PRO
  • Stockholms handelskammare
  • FOT
  • Polisen
  • samt berörda fastighetsägare

Therez Olsson, 076-12 29 200 alt. genom M-pressjour 08-508 29 222.