En dag i kyrkan - Akamai techday

Igår samlade Akamai ihop personer till den årliga Akamai Technology day. Vi var i Folkungakyrkan på Södermalm, en fd kyrkobyggnad som nu är konferenscenter. Det var ca 50 kunder, partners och andra intresserade på plats varav säkert 15 personer från Akamai. Möjligheten att träffa folk och ställa frågor var stor och det var många spännande diskussioner.

Akamai, är hawaiianska och betyder intelligent, genial eller smart. Företaget startade 1995 som ett forskningsprojekt på MIT för att hitta ett alternativt sätt att sprida trafik på Internet för att förbättra prestanda. På den tiden var ju nätet så ungt så flaskhalsar var ett av de större bekymren för nätet att bli "mer än en fluga".

Under dagen fick vi höra om de senaste nyheterna och diskutera kommande releaser. Det var mycket tal om streaming men även en del matnyttigt kopplat till vår verksamhet.

Det jag särskilt fastnade för var:

• Deras plattform som jag aldrig slutar att förundras över, vad de har byggt och hur de lyckas. Vi har servrar på 5 kontinenter och 44 datacenter. De har över 210 000 servrar i över 120 länder och i 1450 nätverk (såsom Telia) runt om i världen.
  • Hur mycket tal det var om API’er, det är ju otroligt viktigt för DevOps att kunna automatisera, och det gäller såklart hela vägen till slutkund och globalt.
  • Bra DevOps diskussion med två killar i Akamais utvecklingsteam om SiteFailOver och deras simulering av ett Waiting room. De hade dessutom byggt snygga kontrollpaneler för att visualisera trafik och last.
  • Att websockets kommer stödjas inom kort. Vi använder websockets i CloudJunction för en hel del funktioner så det blir kul att testa.

Så efter den dagen full av roliga diskussioner, löfte om möjlighet att starta trial för en av våra tjänster och nya kontakter känns det spännande att bli partner till en så proffsig organisation. Tack #akamaitechday för en bra och välordnad konferens.

//Daniel Tiru, Founder, software and infrastructure architect

• Datasäkerhet