Molndrifts molnskola - ökad innovationskraft med molntjänster

Vem vill inte blir mer innovativ? Finns det något roligare (och mer stimulerande) än att jobba i en innovativ miljö? För mig är det kreativitet och innovation som jag uppskattar mest i mitt val att jobba hos Molndrift. Varje dag sprudlar av idéer och det som just nu är den trånga sektorn är tid att förverkliga dem. Därför är det så coolt att molntjänster leder till ökad innovationskraft, för visst är det roligare att ha roligt på jobbet?

Vi på Molndrift ska inte ta åt oss äran av att ha identifierat ökad innovation som en av fördelarna med cloud computing utan det var när jag läste "Guide till Molnet" utgiven av Cloud Sweden som jag blev extra glad då de tar upp det. Jag citerar "Genom att snabbt kunna utvärdera, testa och skala ut initiativ så skapas nya möjligheter för innovation. Att flytta delar av IT-budgeten från drift och underhåll till innovation och nya projekt är en stor önskan hos många företag."

Det är inte helt självklart att man får en lägre kostnad bara av att gå från traditionell IT till IT i molnet men däremot så minskar kostnaden genom kortare ledtider och enkelheten till förändring. På så sätt kan du flytta delar av budgeten mot innovation. Du kan t ex sätta upp en miljö för att testa en lösning och om den inte uppfyller dina mål kan du avsluta eller ändra på ett enkelt sätt. Traditionell IT har fler inneboende trösklar för att avsluta eller förändra. Molndrifts partner TSK Solution har fått fram en pilot på ett kvalitetssystem med flera avancerade affärsflöden på några månader trots att de inte jobbar heltid i projektet. Allt för att deras kund ska kunna testa hur de vill gå vidare med lösningen och fatta avgörande beslut som matchar affärskraven.

En annan aspekt på ökad innovation är att det genom cloud computing eller IT i molnet utvecklas en mängd nya tjänster och lösningar som inte var möjliga tidigare. Klassiska exempel är hur vi lyssnar på musik nu för tiden. Det här beror mycket på betalningsmodellen i molnet men även att det finns en standard i gränssnitt och "anslutningspunkter" som inte fanns tidigare. Så ditt företag blir mer innovativt av att ta del av alla innovationer som erbjuds dig i form av molntjänster.

Så jag tycker det kan vara värt att prova att t ex sätta upp en "innovationsmiljö" för nya IT-lösningar i molnet och se vilka nya roliga idéer personerna på företaget kommer på.

• Nya produkter, tjänster

• molnskola