Martina Flemström – ny på jobbet

Martina Flemström – ny på jobbet

Mitt under pandemin började Martina Flemström som VD för Mondelez i Sverige och Finland. Att vara ny på jobbet är utmanande nog under vanliga förhållanden, och inte blir det lättare när i princip all interaktion sker på distans.

Första veckorna på jobbet

Martina började på Mondelez i mitten av augusti och första dagen var hon faktiskt på kontoret i chokladfabriken i Upplands Väsby, trots att det i vanliga fall är hemarbete som gäller för kontorspersonalen i Sverige. När vi träffar Martina har det gått några veckor, och första tiden har varit intensiv.

Jag älskar denna bransch; det är så häftigt att kunna påverka människors vardag! Det är en bransch med mycket action och mycket hjärta.Första tiden på Mondelez har varit mycket lärorikt. Jag försöker att träffa så många som möjligt under första tiden, dels för att lära känna teamet och dels för att förstå företaget’, säger Martina Flemström

Covid19 har såklart varit en stor del av fokus första veckorna, dels i hur MDLZ arbetar för att minska smittspridning, men också som en central del av alla jobbmöten. En fråga som återkommer är hur personalen som jobbar hemma ska hålla upp engagemang och motivation när avstånden till kollegorna är stora.

Det är fantastiskt att vi med dagens teknologi kan jobba flexibelt och inte behöver att vara fysiskt på plats varje dag, men vi får inte glömma den sociala aspekten och samhörigheten som ett kontor kan ge, så passa på att snacka lite ”skit” i några minuter innan man sätter igång med mötets agenda’, tispar Martina och fortsätter ”ett annat tips jag vill ge är att äta en digital lunch med en kollega.’

Framtidens arbetsplats

När det kommer till framtidsutsikterna och de långsiktiga effekterna av Covid19 är det många som lyfter fram fördelarna av att kunna jobba hemma. Även om det såklart har varit så att den största anledningen till hemmaarbete är att minska smittspridningen under pandemin.

’ Vi lyssnar självfallet på Folkhälsomyndigheternas rekommendationer. Vi har också försökt att skydda de kollegor som inte kan jobba hemifrån – främst våra kollegor i fabriken – så att de som kan fortsätter stannar hemma och inte riskerar att smitta någon som måste vara fysiskt på jobbet’, säger Martina, ’och våra fältsäljare har fått riktlinjer, stöd och material för att kunna känna sig trygga när de är ute hos våra kunder.’

Många medarbetare med kontorsjobb ser säkert fram emot att träffa kollegor i fysiska möten och spontana samtal vid kaffemaskinen, men det har såklart skett ett stort skifte i hur människor arbetar under det senaste halvåret.

’Jag tror att vi kommer att ha en kombination av kontors- och hemarbete i framtiden. Men just nu tror jag att många önskar att komma tillbaka till en mer normal tillvaro när det är möjligt, eftersom man saknar sina kollegor, speciellt de som man inte jobbar direkt med men ändå har en relation till’, forsätter hon sedan.

Nya produkter och positiva förändringar

Under hela pandemin har produktionen varit igång och medarbetare i produktionen har gjort en otrolig insats för att se till att Mondelez kunnat fortsätta leverera godis och snacks till kunder och konsumenter. Marabous klassiker har såklart sålt bra, men det är också några nyheter på gång.

’Jag är väldigt nyfiken på hur Marabou Oreo Sandwich kommer att sälja; det är ju en kombination av två superstarka varumärken som borde locka många konsumenter. Jag ser också framemot Philadelphia Dip & Snack- ett koncept som borde passa alla konsumenter i rörelse som idag köper en proteinbar eller en drickyoghurt, säger Martina.

Med sin långa bakgrund i livsmedelsbranschen är det en erfaren chef som kommer på plats, och några tankar har Martina med sig första tiden på nya jobbet. Inte minst när det gäller framtiden för branschen i stort och innan vi avslutar intervjun har hon ett sista medskick:

’Det vi inte får glömma är att livsmedelsbranschen är en samhällsviktig bransch, och att vi som sagt påverkar vad svenskarna äter. Detta är ett stort ansvar men betyder också att våra initiativ inom t.ex. hållbarhet får stor genomslagskraft och påverkan, och det ska vi använda för att göra positiva förändringar’, avslutar Martina Flemström.