Mondelez International minskar CO2-utsläpp från transporter i Sverige med 74 procent

Genom att byta till HVO-diesel på utvalda transporter kommer Mondelez International i Sverige årligen minska CO2-utsläppen med 530 000 kg, motsvarande 22 000 träd. Totalt minskar det totala utsläppet från företagets transporter i Sverige med 74 procent.

Dagligen transporteras åtskilliga ton Marabou och Daim från Mondelez International fabrik i Upplands Väsby, från och med 1 maj kommer bolaget yta till HVO-diesel på utvalda transporter. Klimatförändringarna är vår tids största långsiktiga utmaning, och att minska utsläppen av växthusgaser är nödvändigt. HVO-dieseln är tillverkad av sopor och annat avfall och genom att byta till detta drivmedel kan lastbilarna som transporterar Mondelez Internationals produkter kraftigt minska utsläppen av CO2.

- Vi vill att vår choklad och andra produkter tillverkas och transporteras så hållbart som möjligt. Vår logistikavdelning har jobbat intensivt för att kunna göra det här bytet och på så sätt kraftigt minska våra utsläpp av koldioxid från transporter med start 1 maj, säger Martina Flemström VD för Mondelez International i Sverige och Finland.

Detta är ett första steg och i Sverige, samt övriga Norden, arbetar bolaget för att ytterligare minska utsläppen från transporter och logistik.

- Vår vision och mission heter ”SnackingMade Right” och målsättningen är att vara hållbara i hela kedjan från kakaoböna till konsument, och transporterna är såklart en viktig del av detta, så vi nöjer oss inte med detta första steg utan tittar redan på vad vi kan göra mer, säger Martina Flemström

Om Mondelēz International Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) har som åtagande att ”Empower people to snack right” genom att i över 150 länder erbjuda: rätt snacks, till rätt ögonblick, gjorda på rätt sätt. Med en nettoomsättningen 2020 på cirka 27 miljarder dollar leder MDLZ framtiden inom snacking med ikoniska globala varumärken såsom Oreo, belVita, och LU kakor; Cadbury, Milka och Toblerone choklad; Trident tuggummi och Philadelphia färskost. I svenska produktportföljen finns välkända varumärken såsom Marabou, Daim, Aladdin, V6, Stimorol och O'boy. Mondelēz International är en stolt medlem av Standard and Poor's 500, NASDAQ 100 och Dow Jones Sustainability Index. Besök https://www.mondelezinternational.com eller följ företaget på Twitter på https://twitter.com/MDLZ.