Viktig information till Moretimes aktieägare kring pågående emission i MFS samt uppdatering kring notering av MDS

Fram till 29 maj pågår – som tidigare kommunicerats – en emission av preferensaktier i Moretime Financial Services AB (publ). Befintliga aktieägare har företräde vid överteckning och kommer att erhålla information per post imorgon fredag eller måndag 25 maj.

Verkställande av utdelning i MDS Digital Solutions AB (publ) har skett. Information kring notering på AktieTorget kommer att kommuniceras inom kort.

Preferensaktieemission i Moretime Financial Services
Idag kl 11.30 presenterar Carl-Fredrik Morander, ordförande och Manne von Platen, VD bolaget och den pågående preferensaktieemissionen på stora aktiedagen i Göteborg. Presentationen kan följas live via webbsändning (http://www.aktiespararna.se/aktiedagen-goteborg) eller i efterhand.

Som tidigare kommunicerats genomför Moretime Financial Services AB (publ) en emission av preferensaktier med företräde för befintliga aktieägare vid en överteckning. Avstämningsdag för erhållande av företräde var den 7 maj 2015 och teckningstiden pågår fram till och med den 29 maj 2015. Aktieägare i Moretime erhåller teckningssedel och en informationsbroschyr samt kompletterande information per post i morgon fredag eller måndag 25 maj.

Moretime Financial Services AB är idag ett helägt dotterbolag till Moretime Professional Services AB (publ). Efter genomförd emission kommer preferensaktier att representera upp till 7 % av kapitalet och 0,7 % av rösterna om emissionen blir fulltecknad.

Emissionskursen är 50 kronor och den årliga utdelningen 6 kronor med kvartalsvis utbetalning. Utdelningen, som inte kan garanteras, innebär en direktavkastning på 12 %. Moretime Financial Services AB (publ) har även för avsikt att lösa in preferensaktien i samband med en planerad stamaktieemission andra kvartalet 2017. Det i bolagsordningen fastställda inlösenpriset på 70 kronor innebär en ytterligare avkastning på 40 % motsvarande en årlig avkastning på ca 32 %.

Avsikten är vidare att preferensaktien kommer att upptas till handel på Alternativa aktiemarknaden i juni. Det innebär att det även kommer att finnas möjlighet att handla i aktien. Skattemässigt kommer preferensaktien, så länge den är föremål för handel endast på Alternativa, att räknas som onoterad vilket innebär att skatten för privatpersoner på utdelning och reavinst är 25 % och för juridiska personer skattefri. Det är inte möjligt att köpa aktien via ISK.

Verkställande av utdelning i MDS
Moretimes årsstämma den 23 april 2015 beslutade om utdelning av aktier i MDS Digital Solutions AB (publ). Utdelningen har nu verkställts och utdelningsberättigade aktieägare har erhållit aktier på depå eller VP konto.

Avsikten var vidare att redan i slutet av april kunna kommunicera ett preliminärt datum för handelsstart på Aktietorget. Av skäl som ligger utanför Moretime kontroll har så inte skett. Vi utgår från att vi inom kort kan återkomma med ett datum.

Carl-Fredrik Morander, VD Moretime
Telefon: 08- 462 67 10