Den exklusiva coronaanpassade festivalen backas upp av många!

Mossagårdsfestivalen drar igång om bara några få dagar! Ett brett och lockande program kommer att ta plats i gårdens - av hampa - restaurerade lada mellan den 28-30 augusti. Precis som föregående år så är ledstjärnan det ekologiska engagemanget och helhetstänket runt allt från de deltagande artisterna, till maten som serveras och de naturnära kringaktiviteterna. Och att de ekologiska visionerna och tänket är något som många vill stötta, vittnar bland annat samarbetspartnern Event i Skåne om.

2020 har inte varit något vanligt år. Det har visat sig bli en riktig prövning för Sveriges arrangörer, som antingen har gått under eller tvingats tänka nytt för att klara de hårda restriktionerna. Mossagårdsfestivalen var på väg att ställa in festen detta Coronadrabbade år, men ångrade sig - tack vare sin dedikerade publik, men också de engagerade samarbetspartners. Att sätta ihop en festival är ett gediget och hårt arbete där många aspekter måste klaffa. Under åren har därför festivalledningen byggt upp olika varaktiga kollaborationer som ger mervärde för bägge parter.

Några av de organisationer och förbund som stöttar Mossagårdsfestivalen 2020 på olika sätt är Ekologiska lantbrukarna, KRAV, Lunds Kommun, Skånsk Live, Folkuniversitetet, ABF, Hushållningssällskapet och Event in Skåne, en del av Business Region Skåne. Event in Skåne jobbar mycket för event- och besöksnäringen i Skåne och hjälper verksamheter som vill ställa om till “Coronasäkert läge”. De uttalar sig på följande vis om varför de tycker det är självklart att sponsra Sveriges mysigaste ekofestival:

- Med sikte på att bli en nationell och internationell mötesplats för hållbarhet, kultur och natur, är vi på Event in Skåne stolta över att få stödja Mossagårdsfestivalens arbete med en Coronaanpassad festival utöver det vanliga, berättar Petra Kuritzén, projektledare på Event in Skåne.

Mossagårdsfestivalen är ett fint exempel på hur både region, kommun, föreningar, privat sektor och studieförbund kan samarbeta för att stötta varandra i tider som dessa. Årets Mossagårdsfestival blir också startskottet för eventet EkoSeptember, en kampanj för ekomat och ekologiskt lantbruk, där festivalgeneral Ebba-Maria Olson är klimatambassadör:

- Det känns så härligt och underbart att jag blir alldeles varm i hela kroppen, utbrister Ebba-Maria Olson. Vi vill i år erbjuda en omtänksam utomhusfestival mitt i naturen där vi kan fokusera på friskvård och där det underbara samspelet mellan natur och kultur kan få spira. Hela familjen är välkommen!

- Våra partners är så viktiga för oss, fortsätter hon, jag vet inte hur många gånger som jag tänkt att vi skulle lägga ner Mossagårdsfestivalen, men så finns Folkuniversitetet där och hjälper till och backar upp. Det har räddat festivalens fortlevnad många gånger om, berättar Ebba-Maria Olson.

• Events

• Skåne

Mossagården i Veberöd är en kringbyggd skånelänga byggd år 1811, men Mossagården är också ett företag där navet i verksamheten kretsar kring ekologisk odling. De ekologiska odlingarna förenas med ekologisk e-handel, prenumeration på grönsakslådor, genbanksklassade djur, gårdsbutik- och trädgårdscafé, samt Mossagårdsfestivalen, en årlig ekologisk musik- och upplevelsefestival för hela familjen. Mossagårdsfestivalen har lett till att fler kulturella inslag planeras på gården i ett led av kultur möter natur på Mossagården. www.mossagarden.se, www.mossagardsfestivalen.se.

Ebba-Maria Olson

Press contact VD Festivalgeneral 046-85544