Elbuss, cykelreparationer och politik – Miljöpartiet åker på valturné för seger i Stockholmsregionen

EU-valet blev en grön framgångssaga. Miljöpartiet blev största parti i Stockholmsregionen. Men nu är det dags för nya tag. Snart är det val till riksdag, landsting och kommuner. Därför åker Miljöpartiet och Grön Ungdom ut på regional valturné i Stockholmsregionen. Turnén, som har namnet Miljöpartiet on tour, görs med en helt ny, helt eldriven buss.

Miljöpartiet on tour kommer bland annat att bjuda på Miljöpartiets toppkandidater till landsting och riksdag. Ombord bussen finns också en cykelreparatör, som kommer att fixa besökarnas cyklar helt gratis. Det kommer att bjudas på ekologiskt fika och politiska samtal.

Möta väljarna där de befinner sig
Syftet med Miljöpartiet on tour är att prata politik med Stockholmsregionens väljare.

– Stockholmsregionen är geografiskt stor – det är långt mellan Södertälje och Norrtälje. Vi vill möta väljarna där de faktiskt befinner sig, säger Mats Pertoft, ordförande för Miljöpartiet i Stockholmsregionen. Våra mål i valet är ambitiösa. Vi vill vinna väljarnas förtroende för en grönare Stockholmsregion, öka antalet kommuner där vi sitter i majoritet med över 100 procent, från 6 till minst 13. Dessutom vill vi vinna valen i landstinget och riksdagen. I EU-valet blev vi största parti i Stockholmsregionen, så våra förutsättningar är goda. Väljarna i Stockholmsregionen verkar hålla med oss om att vi behöver ställa om till en grönare region.

Helt eldriven buss
Bussen, som är av modellen Eurabus 2.0, är eldriven. Den är helt utsläppsfri och förbrukar bara 1,1 kWh per kilometer, inklusive air-conditioning och uppvärmning. Motsvarande energiförbrukning för en dieselbuss är ungefär 5 kWh per kilometer.

– Elbussen ligger helt i linje med vår politik, fortsätter Mats Pertoft. Vi vill lyfta kollektivtrafiken och främja hållbart resande. Det är en viktig del av den gröna omställningen för Stockholmsregionen.

Se www.mp.se/stockholmsregionen/just-nu/miljopartiet-tour för turnéplan och annan information.

Mats Pertoft, ordförande för Miljöpartiet i Stockholmsregionen:
E-post: mats.pertoft@mp.se

Mikael Carlsson, kommunikatör på Miljöpartiet i Stockholmsregionen:
E-post: mikael.carlsson@mp.se