Foto: Fredrik Hjerling

Färre vårdplatser när Södersjukhuset byggs ut

Stockholm har brist på vårdplatser. Trots det blir antalet vårdplatser på Södersjukhuset precis som på Nya Karolinska färre när sjukhuset för stora pengar rustas för framtiden.

-Moderaterna tycks inte ha lärt sig någonting av Nya Karolinska. De har ingen plan för var alla patienter ska ta vägen, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

På tisdag fattar Landstingsstyrelsens arbetsutskott ett beslut om renovering av Södersjukhuset. Det är bra. Sjukhuset är i stort behov av upprustning och modernisering.

Tyvärr visar det sig nu att när allt är klart kommer antalet vårdplatser att vara drygt 60 färre än idag. Det blir 540 vårdplatser jämfört med dagens 603. Det här påminner om Nya Karolinska där vårdplatserna också blivit färre och gör sammantaget att viktiga vårdplatser centralt i Stockholm försvinner.

-Ett växande Stockholm behöver fler vårdplatser, inte färre. Patienterna drabbas när moderaterna fortsätter styra sjukvården utan att ha en plan för framtiden, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Moderaterna säger att patienterna ska styras om till Karolinska i Huddinge men någon utredning om hur det ska genomföras finns inte trots att Hälso- och sjukvårdsförvaltningen efterfrågat det.

- Landstinget fattar nu beslut om att bygga om Södersjukhuset till ett sjukhus med färre vårdplatser. I efterhand ska det sedan utredas hur de ska handskas med den minskade kapaciteten. Så kan vi inte ha det, säger Tomas Eriksson (MP).