"McReinfeldt på sjukhusbrickan?”

Just nu gör Stockholms sjukvårdslandstingsråd Filippa Reinfeldt (M) reklam för sig själv och ”tryggare” mat för allergiker på McDonalds brickunderlägg. Samtidigt vill barn på Karolinska Universitetssjukhuset och andra svårt sjuka patienter inte äta den hårt kritiserade mikromat som Alliansen i landstinget infört på Stockholms sjukhus under mandatperioden.

– Ska Filippa Reinfeldt verkligen göra reklam för McDonalds snabbmat? Jag tycker det är falskt av sjukvårdslandstingsrådet att låta marknadsföra sig på en snabbmatskedja som en förkämpe för bra mat för allergiker, när man samtidigt misskött upphandlingen av sjukhusmaten så som skett. Alliansen har infört en patientmat som bara en tredjedel av patienterna är nöjda med. Dessutom har det kommit klagomål på bristande innehållsförteckningar, säger Raymond Wigg, Miljöpartiet.

Miljöpartiet ifrågasätter samarbetet mellan Moderaterna och McDonalds.

– Det är stötande att på detta sätt samarbeta med snabbmatsindustrin, samtidigt som man säger sig vilja verka för hälsofrämjande i Stockholms läns landsting, säger Raymond Wigg.

Miljöpartiet förespråkar en ny rödgrön modell för sjukhusmaten där maten lagas på varje sjukhus av färska ekologiska råvaror nära patienterna, i ett så kallat Hälsokök.

Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd i Stockholm 070-737 44 16
Karl Hultén, pressekreterare Miljöpartiet Stockholms läns landsting 070-836 54 83