Ge de svårt sjuka barnen på Karolinska riktig mat Filippa Reinfeldt

- Det är sjukvårdens uppgift att göra allt för att svårt sjuka barn ska läka och bli friska. Personal och föräldrar ska inte behöva gå ut och handla mat för att ledningen i Stockholms landsting har en fix idé om färdigmat som enda alternativet, säger Raymond Wigg, Miljöpartiets oppositionslandstingsråd i Stockholm, apropå larm om att barnen på Karolinska Huddinge inte vill äta sjukhusmaten.

- Närlagad mat av riktiga sjukhuskockar är vad barnen ska ha. Dagens högst ansvariga sjukvårdslandstingsråd Filippa Reinfeldt (M) borde åtmisntone kunna ge de sjuka barnen ett alternativ till den plastförpackade mikromaten, säger Raymond Wigg.

Miljöpartiet har tillsammans med de andra partierna i oppositionen utarbetat en ny matpolitik för sjukhusen. En meny med närlagad mat utan konstgjorda tillsatser, mat som lagas av välutbildade sjukhuskockar på eller i anslutning till sjukhusen, ska ersätta mikromaten med start hos de patienter som ligger inne längst.

Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd Stockholm, 070-737 44 16
Elisabeth Richter, pressekreterare, 070-737 45 09