MP satsar på hotat dricksvatten

MP satsar på hotat dricksvatten

Mälaren och Stockholmarnas dricksvatten är mer sårbart för de klimatförändringar som sker, än vad många invånare kanske känner till. Om Miljöpartiet får bestämma ska satsningar på att säkra dricksvattnet ske under nästa mandatperiod. I Miljöpartiets skuggbudget finns 900 miljoner kronor för att skydda Stockholm mot klimatförändringens verkningar.

Allt fler rapporter pekar på att klimatförändringarna slår mot Stockholmsregionen. Länsstyrelsen redovisade nyligen i en rapport att tunnelbanan kan stängas av helt vid vårflod. Med en höjning av vattennivån riskerar Mälaren att svämma över, och med det följer ett kraftigt försämrat dricksvatten för hela regionen.

Miljöpartiet i Stockholms läns landsting, med Tomas Eriksson (MP) talesperson för miljö och ekonomi i spetsen, anser att landstinget och kommunerna måste bilda en region för att kunna klara klimatanpassade åtgärder för Mälaren.

– Stockholmarnas dricksvatten från Mälaren behöver säkras och klimatanpassas. Dess sårbarhet är känd sedan länge. Ändå lägger moderaterna allt ansvar på kommunerna att var och en lösa vattenfrågan, genom att motsätta sig en regionbildning. Då blir det i praktiken svårt att lösa vattenfrågan och se till att skydda Mälaren från översvämningar, säger Tomas Eriksson.

Miljöpartiet föreslår i sitt nya politiska program "Modernisera Stockholmsregionen" för nästa mandatperiod, att skapa fler källor för dricksvatten runt om i länet. De vattentäkter som finns behöver skyddas bättre från föroreningar. Genom väl fungerande grönstruktur och dagvattendammar så nära källan som möjligt, ska dagvatten renas på bästa sätt. Förslagen handlar också om att skapa fler vattenskyddade områden i länet.

Per Bolund (MP) ekonomipolitisk talesperson i riksdagen, föreslår att myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) ska få ökade anslag för att ha hand om klimatanpassande åtgärder som dessa.

– Vi bedömer att det under de kommande 20 åren finns ett behov av investeringar i klimatanpassningsåtgärder på tiotals miljarder kronor, och vi vill rikta in oss på ett antal stora angelägna projekt för att motverka skador till följd av översvämningar, bland dem Mälaren, säger Per Bolund.

Modernisera Stockholmsregionen
Läs hela Miljöpartiets nya politiska regionprogram här nedan!

Kontakt
Helena Mehra, pressekreterare Tomas Eriksson, MP Stockholms läns landsting 070 737 45 09
Hanne Simonson, pressekreterare Per Bolund 0725 60 54 45

Hållbar Stockholmsregion inom kollektivtrafik och hälsa