Foto: Fredrik Hjerling

MP: Vi kan inte vänta 16 år på hållbar antibiotikaanvändning

Stockholms läns landsting har den högsta antibiotikaförskrivning i Sverige, med 345 recept per 1 000 invånare och år enligt ny statistik från Folkhälsomyndigheten. Det är långt över det nationella hållbarhetsmålet på 250 recept. Förra året sjönk förskrivningen med två procent i Stockholms läns landsting. Det är för lite. I åldersgruppen 0-6 år ökade dessutom föreskrivningen med sju procent.

Trots att vi vet att antibiotikaresistens är ett av de allvarligaste hoten mot hela folkhälsan går utvecklingen mot en hållbar användning extremt långsamt i Stockholms län. Miljöpartiets oppositionslandstingsråd Susanne Nordling lyfte i dag problemet med det långsamma arbetet mot antibiotikaresistens i landstingsfullmäktige.

- Med den här minskningstakten kommer det ta 16 år innan vi når en hållbar antibiotikaanvändning. Det är orimligt. Stockholms läns landsting har den högsta förskrivningen och självklart skulle vi kunna få ner föreskrivningen snabbare om alliansen tydligare signalerade att de prioriterade frågan, säger Susanne Nordling (MP).

Antibiotikaresistens är en patientsäkerhetsfråga och hot mot sjukvården. Redan nu ser vi enstaka utbrott av resistenta bakterier, men inom kort kommer folk i högre utsträckning börja dö av infektioner som i dag är botbara.

-Särskilt kommer riskerna att öka för utsatta grupper som patienter som genomgår operationer, transplantationer eller cancerbehandling och därför har ett nedsatt immunförsvar, säger Susanne Nordling (MP).

Bifogad: STRAMA Antibiotikaförbrukning i Stockholms län (SLL) Årsrapport 2016 Öppenvård och sjukhus