MP vill slopa förmånsbilar i landstinget

Miljöpartiet föreslår att landstinget i Stockholm avslutar alla kontrakt om förmånsbilar för landstingsråd och chefer och istället erbjuder den kollektivtrafik som landstinget driver. Idag debatteras frågan i fullmäktige.

Omkring 30 personer, landstingsråd och förvaltningschefer i landstinget, har förmånsbil och allianspartierna tycker de ska få fortsätta ha det. Sedan 1996 har landstingsråd och en del anställda möjlighet att få förmånsbilar. Majoriteten anser att erbjudandet är ”en del av det enskilda anställningsavtalet”.

– Landstinget borde erbjuda den kollektivtrafik man bedriver eller andra miljösmarta transporter som cykel eller bilpool. Stopp för förmånsbilar är en åtgärd som varje modern och klimatmedveten myndighet borde besluta om, det kunde åtminstone gälla nyanställda, säger Vivianne Gunnarsson, (MP) ledamot i landstingsstyrelsen.

– Inte ens Centerpartiet vill slopa förmånsbilar i landstinget. Det är tråkigt att ett parti som kallar sig grönt säger nej till både små och stora miljöförslag, säger Åke Askensten, (MP) landstingsledamot.

Vivianne Gunnarsson, (MP) ledamot landstingsfullmäktige och landstingsstyrelsen
Åke Askensten, (MP) ledamot landstingsfullmäktige