Nya vårdvalsregler slår mot nya grupper

Idag lägger landstingsmajoriteten i Stockholm fram sin pudel om vårdvalet i hälso- och sjukvårdsnämnden.
- De nya reglerna är lika orättvisa som de gamla, säger Lena-Maj Anding, miljöpartiets gruppledare i Stockholms landsting.

Idag revideras de borgerliga partiernas regelböcker för Vårdval. Det nya förslaget kan slå mot nya grupper varnar miljöpartiet.

- Det nya förslaget till listersättningar gör att mottagningar med ett stort antal äldre får minskad ersättning och därmed svårare att tillgodose de äldres behov, säger Lena-Maj Anding, mp, gruppledare och ansvarig för hälso- och sjukvårdsfrågor.

Miljöpartiet vill införa en differentierad tidstaxa för alla åldrar och återinföra socioekonomisk ersättning.

- Det är det hittills bästa verktyget vi haft för att minska sociala skillnader i hälsa, säger Lena-Maj Anding.

- Majoriteten sänker landstingsskatten och sen säger man att skattepengarna inte räcker - att vården måste effektiviseras, vilket betyder spara. Det är cyniskt. Dessutom satsar man inte på förebyggande hälsovård trots att det är det enda som kan hejda de ökande kostnaderna för alla våra livsstilssjukdomar och mediciner, säger Raymond Wigg, mp, oppositionslandstingsråd.

Miljöpartiet i Stockholms landstings förslag till vårdval heter Hälsoval. I Hälsoval auktoriseras och ersätts hela teamet vid en vårdcentral, som byter namn till hälsocentral. Vårdteamet består av yrkeskompetenser som samverkar kring patientens behov och lägger stor vikt vid stöd för livsstils- och miljörelaterad ohälsa.

Hälsocentralen får ersättning för varje listad patient och besöksersättning genom en fastställd tidstaxa som tar hänsyn till patientens behov av samtalstid. Dessutom tilldelas hälsocentralen en förstärkt socioekonomisk ersättning indelad utifrån befolkningens behov.

Kontakta miljöpartiet i Stockholms landsting
Lena-Maj Anding mp, gruppledare, ansvarig för hälso- och sjukvårdsfrågor

Raymond Wigg, mp, oppositionslandstingsråd, Stockholms län

Elisabeth Richter, pressekreterare, Stockholms läns landsting