Privatisera inte Stockholms syncentral

Privatisera inte Stockholms syncentral

Igår stoppade Miljöpartiet, tillsammans med Vänsterpartiet och Socialdemokraterna, tillfälligt Alliansens planer på att sälja ut Stockholms syncentral. Syncentralen fungerar inte optimalt idag men lever ändå upp till det avtal den har med landstinget.

- När en sjukvårdsverksamhet som styrs av Stockholms läns landsting inte fungerar har Alliansen bara en lösning, nämligen att lägga ut verksamheten på entreprenad, säger Susanne Nordling (MP) oppositionslandstingsråd.

Det var vid beredningen för äldre och multisjuka i måndags som Alliansens förslag röstades ner.

-Syncentralernas verksamheter måste utvecklas. Styrning, organisationen och målsättning med verksamheten behöver ses över. Nu hoppas jag att Alliansen tar chansen att tänka om och fokuserar på det istället för att bara skjuta problemet ifrån sig, säger Susanne Nordling, (MP) oppositionslandstingsråd.