Rädda barnen ska ansvara för att stötta små barns psykiska hälsa i Region Stockholm. Tre av sex uppdrag för att ge tidig vård för psykisk ohälsa till blivande eller nyblivna föräldrar och barn under fem år har gått till den meriterade organisationen.

-Vi är jätteglada för att regionen nu får ta del av det Rädda barnen kan erbjuda, säger Sandra Ivanovic Rubin, Miljöpartiets gruppledare för hälso- och sjukvården och ansvarig för psykiatri och psykisk hälsa.

Avtalet med Rädda barnen och tre andra vårdgivare ska säkra de yngsta barnens, och deras föräldrars, behov av stöd och tidiga insatser för psykisk ohälsa. Upphandlingen är den sista pusselbiten i den reform som genomförs på bred front i hela regionen gällande tidig vård för psykisk ohälsa. Barn från sex år och uppåt, samt vuxna, ska kunna få vård via den vårdcentral där de är skrivna, men ansvaret för de yngsta barnens behov går i ett separat spår eftersom det kräver en specifik kompetens.

-Det är fantastiskt att systemet för att kunna erbjuda tidig vård för lätt till måttlig psykisk ohälsa till alla invånare, i alla åldrar, äntligen är på plats. Det har varit en flera år lång process, säger Sandra Ivanovic Rubin.

Det kommer så klart att ta tid innan alla verksamheter har hittat stabilitet och nya arbetsformer satt sig, men detta är en milstolpe.

Region Stockholm har gjort en kvalitetsupphandling för vården runt de yngsta barnen. Det innebär att anbudsgivarna inte får ett fast pris, som de sedan ska fylla med innehåll, utöver de grundkrav som ställs i villkoren. Rädda barnen hade, genom sitt bolag Välfärd, bäst mervärde.

När regionen upphandlar till lägsta pris är det svårt för de ideella aktörerna att tävla. De har heller inte de juridiska resurser som ofta krävs för att vinna stora avtal. Miljöpartiet arbetar aktivt för att den särskilda kompetens som idéburna vårdgivare ofta har ska värderas rätt.

-Vi vet att vård som bedrivs med en ideologisk värdegrund är väldigt efterfrågad och högt önskad, både bland invånare och bland vårdpersonal. Det är skönt att se att det finns vägar för Region Stockholm att kunna värdera särskild kompetens. Det beror mycket på hur vi utformar våra avtal, säger Sandra Ivanovic Rubin.

De nya Malinamottagningarna är spridda över hela länet och ska förutom att ge vård, också stötta mödra- och barnavårdscentralerna i deras arbete med att hitta och hjälpa familjer med psykisk ohälsa. Övriga områden kommer att drivas av Alva barnklinik, Salus care och Inside team.