Malin Fijen Pacsay (MP) ordförande i klimat - och hållbarhetsnämnden. Foto: Fredrik Hjerling

Region Stockholm får sin första hållbarhetsstrategi

På dagens Regionfullmäktige antas regionens första hållbarhetspolicy och hållbarhetsstrategi. Det innebär en rejäl förstärkning av regionens hållbarhetsarbete.
-Det nya arbetssättet blir unikt. Från att vara något på sidan om blir nu hållbarhet en integrerad del i alla verksamheter. Det kommer göra skillnad, säger Malin Fijen Pacsay (MP) ordförande i klimat - och hållbarhetsnämnden i Region Stockholm.

Region Stockholm är en stor aktör på en global marknad. Hur pengarna används, vilka beslut som tas och vilka krav som ställs vid exempelvis upphandlingar får effekt utanför regionens och Sveriges gränser. Region Stockholms möjlighet och ansvar att påverka har därför varit en viktig faktor i framtagandet.

Strategin innebär fortsatt höga ambitioner inom klimat och miljö, men också ett ökat fokus på social hållbarhet och cirkulär ekonomi. I detta ingår bland annat Region Stockholms indirekta klimatpåverkan - det vill säga den påverkan som sker vid exempelvis produktion av varor. Därför ska hållbarhetskrav skärpas och delning av resurser, återvinning av elektronisk utrustning, byggmaterial med mera öka.

-Just nu pågår ett pilotprojekt kopplat till plastförkläden på Danderyds sjukhus. Det går åt otroliga mängder plastförkläden i sjukvården. Förkläden som sedan bara bränns. I projektet samlas plastförkläden in, hämtas av tillverkaren, smälts ned och blir nya förkläden. Det minskar koldioxidutsläppen med 85 procent. Planen är att se mer av denna typ av arbetssätt framöver. Det kommer ge eko på flera plan, säger Malin Fijen Pacsay (MP).

Policyn och strategin har tagits fram genom analyser av aktuella regionala, nationella och globala mål som FN:s Agenda 2030, Parisavtalet och den regionala utvecklingsplanen för Stockholmsregionen (RUFS 2050). Frågeställningen har varit hur Region Stockholm på bästa sätt kan bidra till att dessa målsättningar nås. Arbetssättet och ansatsen är helt nytt för Region Stockholm, och vad det verkar även för Sverige.

-Vi i miljöpartiet förhandlade in framtagandet av en ny policy och strategi efter valet 2018. Som miljöpartist är det därför extra roligt att se att vårt envisa arbete innebär att Region Stockholm nu bryter ny mark i styrningen av hållbarhetsarbetet, säger Malin Fijen Pacsay (MP).

Nästa steg blir att ta fram en riktlinje för hållbarhet, förtydligade vägledningar samt indikatorer till de mål som antogs i samband med budget. Dessa ska stötta verksamheterna på ett konkret plan. Arbetet har redan påbörjats och kommer pågå 2022 och 2023.

Till strategin finns tydliga mål kopplade. Här är några av dem:

2035 är flödena i Region Stockholms verksamheter cirkulära

2030 har Region Stockholms totala klimatpåverkan halverats jämfört med 2019

2035 har Region Stockholms minimerat sina utsläpp av skadliga ämnen.

2035 är Region Stockholms verksamheter resilienta

Utformningen av de fysiska miljöerna i Region Stockholms verksamheter ska vara hållbara och hälsofrämjande.

Region Stockholm bidrar till att förbättra folkhälsan för alla

Region Stockholm stärker ett hållbart resande så att klimatpåverkan från transporter minskar

Läs ärendet: https://www.regionstockholm.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/regionfullmaktige/2021/2021-05-04/p-27-hallbarhetsstrategi-och-hallbarhetspolicy-for-region-stockholm-rs-2019-0857-2020-0779.pdf