Region Stockholm i internationell final för sitt arbete mot farliga kemikalier

Region Stockholm i internationell final för sitt arbete mot farliga kemikalier

Region Stockholm är finalister till prestigefyllt pris vid årets Future Policy Award 2021. Kategorin det gäller är Chemicals across the lifecycle och man är nominerad  för arbetet med att minska användning av miljö- och hälsofarliga kemikalier i kemiska produkter och varor i verksamheterna.

-Jag är väldigt glad och stolt. Kemikaliefrågan har varit viktig för Miljöpartiet under lång tid, men att Region Stockholm gått till final är personalens förtjänst. Det är därför roligt att deras arbete nu får välförtjänt uppmärksamhet genom denna finalplats, säger Tomas Eriksson (MP) miljö- och kollektivtrafikregionråd.

Miljö- och hälsofarliga kemikalier är ett stort problem som lyfts allt mer den senaste tiden och blivit en prioriterad fråga såväl i Sverige som på europeisk och global nivå. Det finns en växande oro över de långsiktiga hälsoeffekterna av exponering för skadliga kemikalier och avfall, som inkluderar olika former av cancer, reproduktionsstörningar, inlärningssvårigheter och andra negativa hälsoeffekter.

-Sjukvården ska bedrivas på ett sätt som gör människor friska, och då är det viktigt att de produkter vi använder inte kan leda till nya sjukdomar längre fram. Därför är vi alla vinnare när miljö- och hälsofarliga kemikalier fasas ut, Tomas Eriksson (MP) miljö- och kollektivtrafikregionråd.

Priset delas ut av den internationella ideella organisationen World Council Organisation. Syftet med priset är att lyfta fram föredömliga åtgärder för att sprida kunskap och därmed påskynda förändring. Vinnarna meddelas den 29 juni.

Läs mer om priset här: www.worldfuturecouncil.org/future-policy-award/