Foto: Fredrik Hjerling

Region Stockholm satsar nio miljoner på civilsamhället - för stärkt mottagnade och integration

Vi ser nu hur människor i vårt län gör otroliga insatser för att på bästa sätt ta emot de människor som är på flykt från krigets Ukraina. Civilsamhället spelar åter en avgörande roll när vårt samhälle sätts på prov.

-Region Stockholm skjuter nu till nio miljoner till civilsamhället för att stärka det arbetet. Sju miljoner ska gå till föreningar och folkbildning. Två miljoner ska gå till kultur inom vården. Det kan till exempel handla om musikterapi i traumavården, säger Sandra Ivanovic Rubin (MP) gruppledare hälso- och sjukvårdsnämnden.

Civilsamhället har under flyktingkrisen 2015 och under pandemin visat på en förmåga att snabbt ställa om och skapa meningsfull verksamhet. De skapar sammanhang, meningsfull verksamhet och blir platser för möten och för att bygga relationer.

Miljöpartiet vill också att Region Stockholm ska bli en region för fristadskonstnärer genom att erbjuda erbjuda författare, bildkonstnärer, musiker, dramatiker, journalister och andra professionella konstnärer som lever under hot i sina hemländer, en fristad under två år.

-För att långsiktigt skapa förutsättningar för fred, öppenhet och demokrati i såväl Ryssland som Ukraina är det viktigt att stötta fristadskonstnärer, säger Sandra Ivanovic Rubin (MP).

.