Ta chansen för bättre patientmat

Ta chansen för bättre patientmat

Maten måste bli bättre på våra sjukhus. Det är inte värdigt ett landsting med Stockholms förutsättningar att servera oaptitlig mat i plastbyttor till de patienter som mer än andra är i behov av god, näringsriktig mat. Miljöpartiet i Stockholms landsting är därför mycket glada över att äntligen få gehör för sina idéer om lokala tillagningskök på våra sjukhus. Det säger Raymond Wigg, landstingsråd (MP).

– Miljöpartiet har kämpat under många år för lokalt tillagad mat på skolor, inom äldreomsorgen och våra sjukhus. Vi lyckades få med Vänsterpartiet och Socialdemokraterna på vår linje i Stockholm innan valet. Tyvärr räckte inte det, eftersom den borgeliga majoriteten vann landstingsvalet. Vi gav dock inte upp, utan har fortsatt att insistera om betydelsen av nyttig, god och ekologisk mat. Därför kan vi nu fira att även Folkpartiets Anna Starbrink har fått upp ögonen för denna fråga och därmed öppnat en dörr för vårt koncept Hälsokök – lokala tillagningskök på varje sjukhus, med valfrihet och flexibilitet för patienternas olika önskemål och behov, säger Raymond Wigg (MP) inför dagens möte med Landstingsstyrelse.

Idag ska frågan upp på landstingsstyrelsens bord och då kan den borgeliga majoriteten ta chansen att ta in Hälsokök som ett möjligt alternativ för den framtida för sjukhusmaten i Stockholms län. Måltidsutredningen ska använda synpunkterna från Hälsoköksmotionen för att de ”där ska belysas som en möjlig lösning för måltider i sjukvården inom SLL”. Utredningen ska även titta på andra modeller och goda exempel som det i Hvidovre i Köpenhamn som fungerat som inspiration till Hälsoköksmotionen.

– I dagsläget är det bara Södersjukhuset, Dalens sjukhus och Rosenlunds sjukhus, som inte har upphandlat maten enligt plasttallricksmodell. En modell som innehåller allt för mycket tillsatser och som ska uppvärmas i mikrovågsugn. Men som en företrädare för det företaget sa ”vi kan laga den mat som landstinget beställer”. Det inger hopp för alla Stockholms patienter på övriga sjukhus, att man ska slippa den mikrovågsuppvärmda maten redan innan 2016 då avtalet löper ut, säger Raymond Wigg (MP).

Om Anna Starbrink (FP) lyckas få med sig sina allianspartners på landstingsstyrelsens möte idag är bara ett litet slag vunnet. Hälsokök kommer bara med som ett av flera alternativ i måltidsutredningen. Den kommer på kort sikt inte heller påverka de sjukhus som har många år kvar på avtalet med den plastförpackade maten från Sodexo.

– Vi som brinner för att ge patienterna makten över maten, och vill garantera våra patienter hälsofrämjande mat, som är aptitlig, väldoftande och fri från onödiga tillsatser, vi måste fortsätta att kämpa för att det inte stannar vid fina ord i en utredning, säger Raymond Wigg (MP)

Miljöpartiets mål är att gå ifrån dagens undermåliga patientmat till att kunna erbjuda mat från Hälsokök som ger patienterna makten över den goda maten.

– Vi hoppas, och ser en stor möjlighet till, att den borgeliga alliansen nu äntligen är på väg att inse att detta är något som gynnar både hälso- och sjukvårdens kvalitet, och landstingets budget, säger Raymond Wigg (MP).

För mer information:

Raymond Wigg, landstingsråd (MP), 070-737 44 16, raymond.wigg@politik.sll.se