Trivselkatter i tunnelbanan

Trivselkatter i tunnelbanan

Miljöpartiet vill att fler tunnelbanestationer får en egen katt. Forskning visar att katter på stationerna minskar stressen och ökar trygghet och betalningsviljan i kollektivtrafiken.

-Nu vill vi att kattägare ska få möjlighet att låta sin katt bli värd på en station, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare i Region Stockholm.

Ganska ofta kan vi i lokalmedia läsa om katter som gjort tunnelbanestationen till sitt vardagsrum. De blir snabbt lokala kändisar, en del av resenärernas vardag och någon det pratas om. Ny forskning visar också att de på så vis stärker civilsamhället och bidrar till att människor visar sitt närområde mer omsorg.

-Vi vill testa om vi kan ta det här ett steg längre genom att anställa specialutbildade katter som får i uppdrag att befinna sig i stationsområdet, säger Tomas Eriksson.

Katterna kommer att anställas lokalt och ansvaret kommer att ligga hos ägarna. Projektet kommer att på försök börja på fem stationer, men målet är en katt på varje uppgång på gröna linjen där fler stationer är i gatuplan.

- Hundar och katter blir allt vanligare inom vården. Så varför inte i kollektivtrafiken. Det här är en enkel åtgärd för ökad trivsel i kollektivtrafiken. Jag tror många kommer uppskatta att kunna hälsa och klappa en katt när de ska ut och resa med tunnelbanan, säger Tomas Eriksson.