Vården för hemlösa byggs ut

Vården för hemlösa byggs ut

Nu permanentas sprututbyte inom Region Stockholms mobila öppenvårdsmottagning för hemlösa. I en ny upphandling stärks tillgängligheten till vård för personer i hemlöshet och insatser för att minska smitta av hiv och hepatit säkras.

- För mig och Mittenkoalitionen är det självklart att erbjuda vård anpassad efter patienternas behov. Genom att permanenta den här sortens mobila verksamhet säkerställer vi att hjälpen verkligen når fram. Det minskar smittspridningen av sjukdomar som överförs via blodsmitta och räddar liv, säger Sandra Ivanovic Rubin (MP) ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämndens psykiatriutskott.

Den nya upphandlingen innebär också att vården till kvinnor i hemlöshet stärks genom att gynekologiska undersökningar också ska erbjudas.

- Hemlösa kvinnor lever i en mycket utsatt situation och för mig är det otroligt viktigt att skapa en vård som bättre når fram till dem, säger Sandra Ivanovic Rubin.

Fokus på provtagning och smittskydd stärks i det nya avtalet. Screening för cancer och provtagning av hepatit A, B och C samt HIV ska erbjudas, liksom vaccination av och behandling för hepatit. Redan idag finns det mobilt sprutbyte i Region Stockholm, men detta har inte varit del av ett ordinarie uppdrag. I och med psykiatriutskottets beslut kommer verksamheten permanentas genom att den blir ett krav i upphandlingen. Därmed permanentas alltså både mobilt sprututbyte och mobil hepatitvård.

Det nya avtalet planeras träda i kraft 2024.

Fakta om Hepatit
Hepatit A, B och C är virusorsakade leversjukdomar. I dag finns vaccin mot hepatit A och B. Det finns läkemedel mot hepatit B och C.