Valupptakt idag: Politik för god mat blir valfråga för de gröna i Stockholmsregionen

Idag firar Miljöpartiet de gröna i Stockholmsregionen valupptakt tillsammans med språkrören på Hotel Hilton. Matkvalitet blir en viktig valfråga för partiet i och kring huvudstaden.

De gröna växer i både medlemstal och opinion i Stockholms stad och län. Valet kommer att flytta fram positionerna ordentligt för Miljöpartiet både på riks-, kommun- och landstingsnivå.

Valupptakten inleddes med tal av de båda språkrören. Maria Wetterstrand höll därefter ett anförande om hur vi behöver tackla klimatutmaningarna med en ”Green New Deal” som kan skapa nya jobb i en omställning till ett mer klimatsmart samhälle.

Dagen fortsätter med seminarier kring de viktigaste regionala valfrågorna: bättre kollektivtrafik, gröna jobb, den rödgröna vårdreformen Hälsoval Stockholm och grön politik för god mat.

Matkvalitet i välfärden kommer att bli en viktig valfråga för de gröna i Stockholmsregionen. Hörnstenarna i politiken är fler ekologiska och närodlade råvaror och en återgång till lokala produktionskök med ”riktig” matlagning på förskolor, skolor, i äldreomsorg och på sjukhusen. Transfetter, genmodifierade varor och kosmetiska tillsatser ska fasas ut.

- Det är viktigt att vi serverar god mat till våra äldre, till sjuka och till barnen i skolan. Vad vi lagar för mat hemma är vårt enskilda ansvar, men vi har ett gemensamt ansvar för människor i skolan, vården och äldreomsorgen, säger Peter Eriksson, (MP) språkrör som idag också släpper egna kokboken ”Gröna recept för godare mat”.

- Att satsa på matkvalitet är en investering i värdighet, liv och hälsa. Bra mat ger snabbare läkning och förebygger ohälsa, säger Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd i Stockholm som engagerat sig i frågan om sjukhusmaten.

- Vi vill att maten ska lagas på plats, det skapar matglädje med smak och doft. Skolorna i Stockholm bör ha egna tillagningskök och matlagningen kan användas som en del av undervisningen. Att personalen själva får laga maten ger mer engagerande arbetsuppgifter, säger Yvonne Ruwaida, (MP) oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

Kontakta Miljöpartiet
Marie Utter, språkrörssekreterare för Peter Eriksson, 070-372 73 23.
Kristoffer Talltorp, pressekreterare för Maria Wetterstrand, 070-925 18 93
Yvonne Ruwaida, (MP) oppositionsborgarråd, Stockholms stad, 076-129 18 95
Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd Stockholms län, 070-737 44 16
Elisabeth Richter, pressekreterare, Stockholms landsting, Stockholmsregionen, 070-737 45 09
Anna Norberg, pressekreterare, Stockholms stad, 076-122 97 97

FAKTA: MP Stockholmsregionens politik för godare mat i kommuner och landsting

Laga närmare
Miljöpartiet vill i den mån det är möjligt återinföra lokala tillagningskök i förskolor, skolor, omsorgsboenden och sjukhus. Mat smakar bättre om den är tillagad på plats istället för att värmas upp efter frakt.

Minska svinnet
Miljöpartiet vill minska svinnet och öka matinsamlingen för omvandling till biogas. Det är klimatsmart att äta upp maten liksom att laga maten på plats för att minska transporterna. Mer mat slängs också i mottagningskök än i lokala tillagningskök.

Skolmat med smak
Miljöpartiet vill genomföra ett skolkökslyft. Utbildning ska ge måltidspersonalen fördjupad kunskap att höja kvaliteten på skolmaten och därmed blir även arbetsuppgifterna mer engagerande. Barn som äter ordentligt har lättare att följa med i undervisningen.

Hälsokök för sjuka
Miljöpartiet vill införa det rödgröna förslaget Hälsokök på sjukhusen i Stockholms landsting. Den kritiserade patientmaten från Sodexo kommer successivt att bytas ut mot ekologisk och tillsatsfri mat med stor variationsmöjlighet, som ska tillagas av kockar i eller intill sjukhusen. God mat som de ofta undernärda patienterna vill äta kan förkorta sjukdomstiden.

Fråga äldre vad de vill ha
Miljöpartiet vill att informationen till äldre om deras rätt till hemlagad mat blir bättre och att all mat inom omsorgen ska hålla hög kvalitet. Många äldre är undernärda. Därför är det viktigt att maten både smakar bra och serveras aptitligt i en social samvaro så att den äts upp.

Fasa ut kemiska transfetter
Miljöpartiet vill förbjuda kemiska transfetter i den mat som Stockholms läns kommuner och landsting serverar. EU-parlamentets miljöutskott har visat att stopp för tillsatta transfetter är det mest kostnadseffektiva sättet att minska dödligheten i hjärt- och kärlsjukdomar inom EU.

Slopa kosmetiska e-tillsatser och GMO
Miljöpartiet vill förbjuda onödiga kosmetiska e-nummer och genmodifierade varor i den mat som serveras i kommuner och landsting. Miljöpartiet vill att de som är beroende av offentlig mat och själva inte kan välja ska vara garanterade mat utan genmodifierade livsmedel.

Kontrollera köttets ursprung
Miljöpartiet vill att allt kött ska ursprungsmärkas. EU ställer idag bara krav på ursprungsmärkning av nötkött. De offentliga köken bör välja fisk som sill, strömming, sej, blåmusslor och miljömärkt fisk framför rödlistad fisk eller konventionellt odlad lax. Miljöpartiet vill också öka andelen fair-trademärkta matvaror.

Öka andelen ekologiskt
Miljöpartiet vill öka andelen ekologiska varor i den offentliga maten. Det nationella målet på 25 procent 2010 nås inte i de allra flesta kommunerna i länet. Miljöpartiets lokala ambitioner utöver riksdagsmålet ser olika ut i olika kommuner. I landstinget är målet 50 procent år 2015.

Stärk regionala matproducenter
Med fler delade upphandlingar kan även mindre regionala matproducenter delta i konkurrensen när kommuner och landsting ska upphandla råvaror eller måltidsleverantörer.