Växthusgaserna minskar i rekordfart

Växthusgaserna minskar i rekordfart

Naturvårdsverket senaste rapport visar att Sverige är på rätt väg när det gäller minskade utsläpp av växthusgaser. Under 2020 minskade utsläppen med 9 procent jämfört med året innan, en mycket glädjande siffra. En av orsakerna som myndigheten lyfter fram är omställningen till en laddbar fordonsflotta som nu går i allt snabbare takt.

Naturvårdsverket säger i sin rapport att omställningen i Sverige har tagit fart och förutsättningarna för att Sverige ska nå sina klimatmål förbättras ständigt. Några exempel som myndigheten lyfter fram är den snabba tekniska utvecklingen inom industrin, utfasning av fossila drivmedel för transporter och övergång till eldrift.

- Vi befann oss mitt i covid-19-pandemin under år 2020 och upplever allt mer märkbara klimatförändringar omkring oss. Samtidigt har vi flera indikationer på att klimatomställningen är i full gång, där till exempel försäljning av elbilar och produktionen av vindkraftsel slog rekord, säger Anna-Karin Nyström, chef för Klimatmålsenheten på Naturvårdsverket.

Minskningen av utsläppen av växthusgaser har fler orsaker, givetvis spelar pandemin en stor roll. Fler svenskar spenderade semestern på hemmaplan med ökad bilåkning som följd, men ändå minskade bilisternas klimatpåverkan.

- Den elektrifiering som bilbranschen nu driver igenom är nyckeln till att klimatmålen kan klaras, säger Anders Östberg, opinionsansvarig på MRF. Vi konstaterar att det visas tydligt att det inte finns någon konflikt mellan bilismen och att klara klimatmålen.

Även den ökande andelen biodrivmedel i de fossila bränslena är en viktig faktor. Jämfört med 1990 har vi nu i Sverige minskat vårt totala utsläpp med 35 procent.

- Vi får inte glömma att det i slutändan handlar om att minska klimatpåverkan med utfasningen av fossila bränslen, avslutar Anders Östberg, oavsett det tekniska lösningen som tar oss dit.