Begagnathandeln tappar fart

Begagnathandeln tappar fart

Under mars månad bröts den stora uppgången för försäljningen av begagnade bilar som vi har sett sedan pandemin tog fart för drygt två år sedan. Det visar statistik som MRF tagit fram tillsammans med företaget Vroom. Jämfört med mars 2021 såldes det 20% färre begagnade bilar.

- Orsakerna är nog flera, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF. Dels finns det helt enkelt en brist på bilar, dels givetvis en oro för framtiden till följd av kriget i Ukraina.

Efterfrågan på begagnade elbilar ökar dock, en allmän trend mot mer hållbar bilism samt ökade bränslepriserna bidrar till det.

Priserna på begagnade bilar har gått upp drygt 7% de senaste 12 månaderna.

- Vi tror på en ytterligare prisuppgång bör komma på svenska marknaden, fortsätter Klaus Silfvenius. Priserna på begagnade bilar i exempelvis Tyskland har ökat mer än dubbelt så mycket som i Sverige det senaste året.

De 5 största aktörerna står för 25% av begagnatmarknaden, där VW Golf toppar försäljningslistan tätt följd av Volvo V60. Bland de laddbara fordonen är Kia Ceed och Tesla Model 3 populärast.

MRF gör nu en större satsning på bevakning och analys av begagnatmarknaden. Vi släpper varje månad rapporter och har viss statistik synlig på vår hemsida. För våra medlemsföretag finns även MRF Power BI, som erbjuder försäljningsstatistik för begagnade bilar. Här har du möjlighet att göra körningar som visar hur dina märken utvecklas jämfört med andra, per år eller per månad

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har 830 huvudföretag och 620 filialer som medlemmar, vilka omsätter omkring 170 miljarder kronor och sysselsatte cirka 32 000 personer.