Positivt med åtgärder – men vi behöver tänka långsiktigt

Positivt med åtgärder – men vi behöver tänka långsiktigt

Regeringen presenterade idag ett åtgärdspaket riktat till landets alla bilägare, med bland annat ett engångsbelopp till alla bilägare samt sänkta drivmedelsskatter. Dessutom sänks ambitionen i reduktionsplikten och klimatbonusen fördubblas och får 3,9 miljarder nya kronor för 2022.

Anders Östberg från MRF kommenterar regeringens åtgärder. Han är delvis positiv, men efterlyser samtidigt mer långsiktigt hållbara åtgärder. Människor måste kunna äga och köra bil för att klara av sitt livspussel.

- I tider som dessa blir det extra tydligt hur viktigt transporter är för att tillvaron ska fungera. Här spelar bilen en avgörande roll och det är viktigt att vårda och ta hand om de bilar vi har i fordonsparken. Här har vi alla ett ansvar. Men för att helheten ska fungera på lång sikt krävs att generella hållbara åtgärder vidtas. Då måste nivån på reduktionsplikten ses över och tillräckligt med resurser måste avsättas för klimatbonusen. Det måste helt enkelt skapas förutsättningar för en långsiktigt hållbar omställning både för privatbilister och i en fungerande transportsektor.

Dessutom är det viktigt, av flera skäl, att satsningen på biodrivmedel förstärks:

- Att sänka skatten på biodrivmedel skulle ytterligare öka användningen av dessa bränslen och därmed höja tempot för att nå klimatmålen. En annan aspekt är den inhemska produktionen, som säkerställer Sveriges behov långsiktigt även ur ett beredskapsperspektiv, avslutar Anders Östberg.

MRF vill lyfta fram vikten av att tänka, och agera, långsiktigt. Även staten skulle tjäna på en långsiktig tanke kring skatteintäkter för att underlätta för en fossilfri framtid.

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har 830 huvudföretag och 620 filialer som medlemmar, vilka omsätter omkring 170 miljarder kronor och sysselsatte cirka 32 000 personer.