Tvära kast på begagnatmarknaden

Tvära kast på begagnatmarknaden

Försäljningen av begagnade bilar bromsar in med ett tvärt kast från tidigare all-time-high, det efter att inflationen dragit iväg och räntorna följer efter.

- Vi tolkar att det är mer osäkerheten kring ekonomin snarare än kriget i Ukraina som orsakat detta trendbrott, säger Klaus Silfvenius på MRF. Förändringen har skett i april. Vi ser samtidigt att ordertecknandet sjunker på beställning av ny bil hos våra medlemsföretag.

Marknaden har gått ned 20% mot samma månad förra året för nästan alla märken, Kia och Ford går mot strömmen och är lika stora i år som 2021. Det märket som sticker ut är Tesla som växer kraftigt på begagnatmarknaden, de säljer nästan 150% mer jämfört med april förra året. SUV:var går betydligt bättre än övriga modeller.

- Det är också intressant att följa omställningen till hållbar mobilitet, fortsätter Klaus Silfvenius, där efterfrågan på laddbara fordon fullständigt exploderat. När försäljningen av begagnade dieselbilar sjunkit med nästan en tredjedel jämfört med april 2021 så har elbilar samtidigt ökat med 126%. Visserligen från relativt låga siffror, men trenden är tydlig.

MRF gör en större satsning på bevakning och analys av begagnatmarknaden. Vi släpper varje månad rapporter och har viss statistik synlig på vår hemsida. För våra medlemsföretag finns även MRF Power BI, som erbjuder försäljningsstatistik för begagnade bilar. Här har du möjlighet att göra körningar som visar hur dina märken utvecklas jämfört med andra, per år eller per månad.

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har 830 huvudföretag och 620 filialer som medlemmar, vilka omsätter omkring 170 miljarder kronor och sysselsatte cirka 32 000 personer.