Vårrusning på personbilar

I april registrerades 28 940 personbilar, vilket är en ökning med 12,8 procent jämfört med april 2010. För perioden januari-april är ökningen 16,4 procent.

Andelen dieselbilar fortsätter att utvecklas starkt. Av aprilregistreringen utgjordes 60,1 procent av dieslar. För året hittills är dieselandelen 60,3 procent jämfört med 48,2 procent för samma period förra året.

Lastbilsförsäljningen allt starkare
Registreringen av tunga lastbilar över 16 ton ökade med 29,3 procent i april. För året hittills är ökningen 33 procent. Siffrorna visar två saker enligt Tomas Ulander, bilhandelsansvarig på MRF:

- Tillväxttakten i den svenska ekonomin är hög och då ökar transportvolymerna och därigenom även behoven av nya fordon.
- Transportköparna värdesätter den tillgänglighet, kvalitet och service som lastbilsåkerierna erbjuder.

Fortsatt ökning för lätta last
Transportbilar upp till 3,5 ton har en fortsatt stark ökning. I april ökade registreringarna med 16,9 procent och för hela året ligger ökningen på 30 procent. Störst i klassen är Volkswagen, följt av Renault och Ford.

För ytterligare info kontakta Tomas Ulander 08-701 63 22

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har ca 1200 medlemsföretag i Sverige, vilka omsätter över 100 miljarder kr/år.