eMedborgarveckan - en del av Europeiska informationssäkerhetsmånaden

Den 5-11 oktober pågår den nationella eMedborgarveckan vilken är en viktig del av Europeiska informationssäkerhetsmånaden.

I år deltar ett rekordstort antal myndigheter, bibliotek, medborgarkontor, folkbildning och ideella organisationer i en gemensam kraftsamling för att öka den digitala delaktigheten och användningen av främst offentliga e-tjänster. Veckan arrangeras av Digidelnätverkets nationella samverkansgrupp.

Den 1 oktober startade den Europeiska informationssäkerhetsmånaden (ECSM), en EU-kampanj med syfte att öka medvetenheten om informationssäkerhet i samhället.

EU-kampanjen har dels ett fast och återkommande budskap - STOP-THINK-CONNECT - som riktar sig till alla medborgare och organisationer. Dels ett årligt budskap som representerar ett aktuellt tema för året. Årets budskap ”Informationssäkerhet är ett delat ansvar” lägger fokus på vikten av ett enat engagemang, där myndigheter, organisationer, företag och medborgare tillsammans bidrar till samhällets informationssäkerhet. Det finns ett nära samspel mellan mänskligt beteende, säkerhet och trygghet i digitala tjänster. Samspelet blir allt viktigare i takt med att den digitala tekniken och infrastrukturen tillåter allt mer omfattande hantering och spridning av information samt användande av e-tjänster.

I Sverige arrangeras kampanjen av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Under månaden sker ett antal aktiviteter som arrangeras av olika aktörer.

− Det är roligt att så många aktörer i år visar sitt intresse för den Europeiska informationssäkerhetsmånaden. Det visar att informationssäkerhet blir en allt viktigare fråga för allt fler aktörer, säger Fia Ewald, chef för Enheten för systematiskt informationssäkerhetsarbete, MSB.

Fakta
Europeiska informationssäkerhetsmånaden är en EU-kampanj med syfte att öka medvetenheten om informationssäkerhet bland medborgarna. Den startar den 1 oktober och pågår under hela månaden. Kampanjen genomfördes första gången år 2012 och i år deltar Sverige för tredje gången.

Kampanjens återkommande budskap är STOP-THINK-CONNECT, ett globalt budskap förankrat på flera håll i världen. Utöver det återkommande budskapet lanserar Enisa ett årligt budskap för de europeiska deltagarländerna. Det årliga budskapet för 2015 är ”Cyber Security is a Shared Responsibility” vilket i Sverige har översatts till ”Informationssäkerhet är ett delat ansvar”.

I Sverige arrangeras kampanjen av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) i nära samverkan med andra aktörer.

För mer information:
Fia Ewald, chef för Enheten för systematiskt informationssäkerhetsarbete, MSB.