Uppmärksamma internationella frivilligdagen den 5 december

Uppmärksamma internationella frivilligdagen den 5 december

Den 5 december är det den internationella frivilligdagen. Runt om i Sverige finns organisationer och lokala föreningar som kan uppmärksammas under dagen.

De senaste årens kriser och olyckor så som pandemin, översvämningar, skogsbränder, säkerhetspolitiska kriser i vår omvärld och andra störningar som drabbat Sverige, har visat på vikten av en god beredskap. Dessa händelser har även visat att frivilliga insatser är nödvändiga och att många vill hjälpa till när det behövs.

De frivilliga insatserna kan ha olika form, omfattning och syfte. Engagemanget som kanaliseras genom ideella organisationer, trossamfund, lokala initiativ och nätverk är värdefullt för den samlade beredskapen. Det är många som ger av sin tid och energi i vardagen för att kunna vara en viktig resurs när det behövs som mest.

- Frivilliga insatser behövs och gör skillnad. Det är viktiga insatser som görs i kriser men det är också viktigt att uppmärksamma allt det arbete som görs före och efter krisen som förberedelser, utbildningar och övningar som exempelvis de frivilliga försvarsorganisationernas medlemmar genomför, säger Tomas Ahlberg, enhetschef på MSB.

Frivilliga försvarsorganisationer

De frivilliga försvarsorganisationerna är en grupp ideella föreningar med särskilda uppgifter vid kriser och höjd beredskap. Organisationerna samlar medlemmar över hela landet. I en frivillig försvarsorganisation kan medlemmar få utbildning och kunskap för att hjälpa myndigheter och kommuner när de behöver förstärkning vid kriser eller under höjd beredskap.

Många kommuner samarbetar också med olika frivilliga försvarsorganisationer inom det som kallas för Frivilliga resursgruppen, FRG. Syftet med FRG är att kommunen vid allvarliga händelser ska ha tillgång till extra personalresurser som fått särskild utbildning för en allvarlig samhällsstörning.

På de frivilliga försvarsorganisationernas webbplatser (se nedan för länkar) finns deras kontaktuppgifter

Mer information

Information om frivilliga försvarsorganisationer och MSB:s stöd till ideella organisationer för olycksförebyggande arbete finns på MSB:s webbplats.

Läs mer om frivilliga försvarsorganisationer: www.frivilligutbildning.se

Läs mer om Frivilliga resursgruppen: civil.se/frg

Det här är de frivilliga försvarsorganisationerna:

Frivilliga Automobilkårernas Riksförbund (FAK)

Frivilliga Flygkåren (FFK)

Frivilliga Motorcykelkårernas Riksförbund (FMCK)

Frivilliga Radioorganisationen(FRO)

Flygvapenfrivilligas Riksförbund (FVRF)

Försvarets Personaltjänstförbund (FPF)

Insatsingenjörernas Riksförbund (IIR)

Sjövärnskårernas Riksförbund (SVK RF)

Svenska Blå Stjärnan (SBS)