Första nordiska cybersäkerhetsövningen

För första gången har det nordiska nationella CERT-samarbetet (CERT – Computer Emergency Response Team) genomfört en gemensam nordisk cybersäkerhetsövning. Övningen genomfördes 16-18 mars och syftet var att stärka det nordiska samarbetet och förmågan att gemensamt stödja samhället med att hantera it-incidenter.

Under övningen kopplade de övade CERT-funktionerna upp sig mot Totalförsvarets forskningsinstituts (FOI) tekniska övningsmiljö där det hade skapats ett fingerat samhälle där det skedde en rad it-angrepp mot samhällsviktig verksamhet. De övade CERT-funktionernas uppgift var att stötta samhället i hanteringen av cybersäkerhetsincidenter. Bland annat analyserades skadlig kod och överbelastningsattacker hanterades. Det skedde också ett samarbete genom att CERT-funktionerna delade lägesbildsinformation och stöttade varandra vid tekniska analyser.

– Det var en mycket lyckad övning, säger Richard Oehme, chef för Verksamheten för samhällets informations- och cybersäkerhet. Och det är centralt att vi framöver kan hantera cyberhot tillsammans, särskilt på nordisk nivå eftersom vi har så mycket gemensam samhällsviktig infrastruktur. Övningen visade att samarbeten över de nordiska nationella gränserna ger helt andra förutsättningar för att effektivt kunna hantera cybersäkerhetsincidenter.

Redan idag finns det ett etablerat samarbete inom de nordiska länderna och erfarenheterna från den nu genomförda övningen kommer att omhändertas i det fortsatta arbetet inom det nordiska nationella CERT-samarbetet.

FAKTA
Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island deltog i övningen. Sverige representerades av MSB och den CERT-funktion som finns vid myndigheten.

Information om CERT-SE
Information om FOI:s tekniska övningsmiljö CRATE

Kontakt
Richard Oehme, chef vid Verksamheten för samhällets informations- och cybersäkerhet,
E-post: richard.oehme@msb.se

E-post: infober@msb.se

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har till uppgift att utveckla och stödja samhällets förmåga att hantera olyckor och kriser. Vi bidrar till att samhället förebygger händelser och att vi är beredda när de inträffar. När en allvarlig olycka eller kris inträffar ger vi stöd. Vi ska också se till att samhället lär sig av det inträffade.