Alla nyheter och större frihet – inlästa dagstidningar får ny kostym

Dagstidningarna och Myndigheten för tillgängliga medier lanserar nu den ”nya taltidningen”. Ny teknik möjliggör att allt i dagstidningen finns med, allt från ledare, lokalnyheter och kulturkrönikor till väder och tv-tablåer. Man kan också läsa tidningen i smartphone, surfplatta, dator och talboksspelare. Det innebär att man nu, till skillnad mot tidigare, kan läsa rikstäckande dagstidningar och sin lokaltidning var man än befinner sig i landet.

– Möjlighet att läsa tidningen är en demokratifråga och handlar ytterst om att kunna delta i det offentliga samtalet, säger Bengt-Erik Johansson förbundsordförande i Dyslexiförbundet FMLS.

Håkan Thomsson, förbundsordförande i Synskadades riksförbund, är av samma åsikt:
– Den nya taltidningen gör att synskadade får tillgång till innehållet i hela tidningen och kan läsa tidningen som alla andra.

Runt hundra av Sveriges dagstidningar finns i dag som taltidning och används av personer med läsnedsättning, till exempel synnedsättning, läs- och skrivsvårigheter eller rörelsehinder.

Förändringarna kommer att genomföras under perioden augusti 2013 till oktober 2014. Tidsplanen finns på www.taltidningen20.se/p/for-tidningar.html

För pressbilder, se http://www.mtm.se/press/bildarkiv/pressbilder/

Mer information: www.taltidningen20.se

För ytterligare information, kontakta:

Jesper Klein, programchef Taltidningen 2.0, Myndigheten för tillgängliga medier

Telefon: 08-580 02 757, e-post: jesper.klein@mtm.se

Roland Esaiasson, generaldirektör, Myndigheten för tillgängliga medier

Telefon: 08-580 02 750, e-post: roland.esaiasson@mtm.se

Pressavdelningen

Björn Gadd

Presskontakt Pressansvarig 0737-654830

Vi arbetar för att alla ska ha möjlighet att läsa på sina villkor.

Myndigheten för tillgängliga medier ger personer tillgång till litteratur, nyheter och samhällsinformation på det sätt som passar dem, oavsett läsförmåga eller funktionsnedsättning. MTM är en statlig myndighet under kulturdepartementet. MTM:s vision är ett samhälle där all läsning är tillgänglig.