En person läser en e-bok i en mobiltelefon.

Tillgänglighetskrav på e-böcker blir lag 2025

Sveriges riksdag beslutade idag att e-böcker ska bli mer tillgängliga. Bakgrunden är det tillgänglighetsdirektiv som antogs av EU 2019. Den nya lagen ställer tillgänglighetskrav på e-böcker så att fler läsare kan ta del av böckerna när de kommer ut på marknaden.

Den 28 juni 2025 börjar tillgänglighetsdirektivet (European Accessibility Act) att gälla i hela EU, i Sverige har lagen fått namnet Lag om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. Utöver digitalt tillgänglig litteratur omfattar lagen även digitala tjänster inom bankväsendet, e-handeln och transportsektorn.

— Ett av syftena med den här lagen är att fler ska få tillgång till litteraturen. Det är ett stort steg på vägen mot vår vision, ett samhälle där all läsning är tillgänglig, säger Magnus Larsson, generaldirektör på MTM.

Lagen slår fast att e-böcker och den programvara som behövs för att kunna läsa e-böcker, som till exempel strömningstjänsternas appar, ska göras mer tillgängliga för EU:s medborgare. Genom dagens riksdagsbeslut godkänns kraven för svensk del.

Den nya lagen, som ska ge fler läsare med funktionsnedsättning tillgång till litteratur, innebär att läsaren själv ska kunna styra över hur texten visas, och att e-bokens innehåll ska kunna läsas obehindrat med hjälpmedel, till exempel skärmläsare. Ett annat lagkrav innebär att läsaren enkelt ska kunna navigera mellan olika avsnitt av boken. Lagen kräver även att en e-boks tillgänglighetsfunktioner ska vara specificerade i metadata, enkelt åtkomlig för användaren.

Lagen omfattar e-böcker, som i direktivet definieras som en "tjänst som innefattar ett tillhandahållande av digitala filer som innehåller en elektronisk version av en bok som mestadels finns som text eller i grafisk form". I den nya lagen ingår inte ljudböcker. Undantag från reglerna gäller för mikroföretag som har en årsomsättning som är lägre än tvåmiljoner euro och max tio anställda.

Enligt propositionen kan den nya lagen troligen inte tillämpas fullt ut när det kommer till e-böcker, på grund av det grundlagsskydd som e-boken har. För att lagkraven ska kunna tillämpas på e-böcker behöver regeringen först besluta att en grundlagsändring ska ske. För att ändra i grundlagarna krävs att riksdagen fattar två likadana beslut och att det hålls ett riksdagsval mellan de två besluten.

— MTM följer frågan om grundlagarna noggrant, och vi finns för att vägleda berörda aktörer genom den omställning som de nya tillgänglighetskraven innebär, säger Magnus Larsson.

Ämnen

MTM:s vision är ett samhälle där alla medier är tillgängliga. Prenumerera på våra pressutskick: mynewsdesk.com/se/mtm

Pressavdelningen

Björn Gadd

Presskontakt Pressansvarig 0737-654830

Vi arbetar för att alla ska ha möjlighet att läsa på sina villkor.

Myndigheten för tillgängliga medier ger personer tillgång till litteratur, nyheter och samhällsinformation på det sätt som passar dem, oavsett läsförmåga eller funktionsnedsättning. MTM är en statlig myndighet under kulturdepartementet. MTM:s vision är ett samhälle där all läsning är tillgänglig.