MTR Tech startar svarvverksamhet i Tillberga

MTR Tech startar svarvverksamhet i Tillberga

Underhållsbolaget MTR Tech startar nu svarvverksamhet i Tillberga. Svarvanläggningen består av en hjulsvarv, ett växlingslok som heter Kerstin samt en avisningsanläggning.

Svarven ska användas för Mälartågs fordon men också för att erbjuda svarvtjänster till andra kunder. MTR Tech är Sveriges största underhållsbolag sett till antalet fordon som underhålls. Bolaget är mest känt för att ha totalansvaret för fordonsunderhållet av Stockholms tunnelbana och pendeltåg samt Mälartåg men gör även fordonsarbeten och komponentunderhåll för andra tågtyper och operatörer.

– Det är mycket glädjande att vi nu har säkrat svarvkapacitet i egen regi för MTRs Mälartågsfordon samtidigt som anläggningen i Tillberga ger oss förutsättningar att erbjuda en efterfrågad tjänst för järnvägsföretagen i Mellansverige, säger Anders Gustafsson, VD MTR Tech.

Svarven organiseras under Gredbydepån där ytterligare rekrytering nu pågår.

– Det känns väldigt spännande att få vara med och etablera ett nytt verksamhetsområde, säger Lynn Edberg, kontraktsansvarig för Mälartågsunderhållet och tillägger:
– Jag vill passa på att välkomna våra nya medarbetare till den stora MTR-familjen och till Gredbydepån i synnerhet.

MTR är ett av de ledande globala tågbolagen och har en gedigen kunskap om spårbunden trafik som innefattar allt från design och konstruktion till drift och fordonsunderhåll. Med fler än 40 000 dedikerade medarbetare, ansvarar MTR för över 12 miljoner resenärer varje dag, i Hongkong, Sverige, Storbritannien, Australien och Kina.

MTR Nordic Group består av sju bolag och omfattar MTR Tunnelbanan, MTR Pendeltågen, MTR Mälartåg, MTR Tech, MTR Facility Management, MTRX och MTR Nordic. Sedan 2017 bedriver MTR även en Yrkeshögskola för lokförare och tågtekniker. MTR är en av Stockholms största privata arbetsgivare, med närmare 6 000 medarbetare och Sveriges största tågbolag sett till antal resor. Varje dag görs 1,7 miljoner resor med oss och siffran ökar från år till år.

MTR:s vision är att med innovationskraft och omsorgsfull service länka samman och utveckla hållbara samhällen.