Glenn Hysén, Glenn Schiller, Glenn Strömberg och Glenn Holm. Foto: Jay Veesualz

Hysén, Strömberg, Schiller och Holm – Fyra gånger Glenn döpte MTR Expresståg till ”Glenn”

Fredagen den 24 november återförenades de fyra fotbollslegendarerna Glenn Hysén, Glenn Strömberg, Glenn Schiller och Glenn Holm på Göteborgs Central och döpte ett MTR Expresståg till – Glenn. De fyra spelade alla i IFK Göteborgs klassiska lag som vann UEFA-cupen 1982 och gav upphov till sången ”Alla heter Glenn i Göteborg”.

Det var glada miner hos publiken till tågdopet men ännu gladare hos de fyra Glenn, som återsågs alla fyra efter 35 år! På morgonen gästade de fyras gäng Mix Megapol för intervju i studion, på gatan nedanför stod Aftonbladet TV och väntade på att få intervjua dem och på Göteborgs C väntade sedan TV4:s Nyhetsmorgon. Glennarna bjöd på skämt och show och sjöng ”Alla heter Glenn i Göteborg”.

Vid lunchtid var det så dags för själva tågdopet, med flera medier och åskådare på plats. Glennarna döpte MTR Expresståget till ”Glenn” och sprutade champagne på tåget till trumpetfanfarer och publikens jubel.

-Det är en ära att få ett tåg uppkallat efter sig, sa Glenn Hysén. Och övriga Glennar höll med.

Bakgrunden till namngivningen är att tågoperatören MTR Express tillsammans med Metro anordnade en omröstning bland allmänheten i Göteborg om vad deras nya snabbtåg på sträckan Stockholm – Göteborg skulle heta var resultatet tydligt: En stor majoritet röstade på ”Glenn”.

– Namnet Glenn är för många människor synonymt med Göteborg på grund av de många kända fortbollspelare från staden som har just det namnet, säger Mats Johannesson, vd för MTR Express och tillika göteborgare.

Se videon från dopceremonin här.

MTR-koncernen, med bas i Hongkong, är ett av världens ledande företag inom spårbunden kollektivtrafik och infrastruktur. MTR har verksamhet i Asien, Australien och Europa. Koncernen omsatte 2015 ca 47 miljarder SEK (41,7 miljarder HKD) med ett resultat efter skatt på ca 12 miljarder SEK (10,9 miljarder HKD). Sedan november 2009 ansvarar MTR för drift och underhåll av Stockholms tunnelbana på uppdrag av SL. Från och med december 2016 drivs även Stockholms pendeltåg av MTR. Sedan mars 2015 kör MTR också snabbtågstrafik mellan Göteborg och Stockholm under varumärket MTR Express. MTR Express erbjuder de dokumenterat punktligaste snabbtågen på sträckan och en genomsnittlig kundnöjdhet på drygt 90 procent.