"Royal Roger" Lundgren döper Estelle-tåget- Foto: Jay Veesualz

Tåget döptes till Estelle

För sex år sedan döptes en liten prinsessa till Estelle, på onsdagen fick ett rött snabbtåg samma kungliga namn. Under pompa och ståt, och med många välbekanta ansikten som vittnen, döptes ett ännu MTR Express-tåg på Stockholms Central, detta efter att allmänheten fått rösta fram det populäraste namnet.

Dopceremonin inleddes med tal och mingel i den anrika Kungliga väntsalen och fullbordades när hovexperten ”Royal Roger” Lundgren namngav tåget och lät champagnen flöda utefter sidorna på loket, där namnet Estelle nu lyser i vitt.

– Att få döpa ett av våra snabbtåg till ett kungligt namn är naturligtvis en stor ära och glädje, säger Peder Osterkamp, kommersiell chef på MTR Express.

Roger Lundgren höll ett uppskattat tal om Estelle och om släktens Bernadottes starka kvinnor. Efter det ombads gästerna bege sig mot spåret, där MTR Express-tåget rullade in för att få sitt namn.

Så genomfördes själva dopet till åskådarnas jubel och punktligt rullade Estelle ut på spåret på sin jungfrufärd. Så nu får snabbtågen Ingvar, Glenn och Trainy McTrainface sällskap på rälsen mellan Stockholm och Göteborg.

MTR-koncernen, med bas i Hongkong, är ett av världens ledande företag inom spårbunden kollektivtrafik och infrastruktur. MTR har verksamhet i Asien, Australien och Europa. Koncernen omsatte 2015 ca 47 miljarder SEK (41,7 miljarder HKD) med ett resultat efter skatt på ca 12 miljarder SEK (10,9 miljarder HKD). Sedan november 2009 ansvarar MTR för drift och underhåll av Stockholms tunnelbana på uppdrag av SL. Från och med december 2016 drivs även Stockholms pendeltåg av MTR. Sedan mars 2015 kör MTR också snabbtågstrafik mellan Göteborg och Stockholm under varumärket MTR Express. MTR Express erbjuder de dokumenterat punktligaste snabbtågen på sträckan och en genomsnittlig kundnöjdhet på drygt 90 procent.