Pressmeddelande -

Pressinbjudan: 1000 barn i 33 skånska kommuner skapar ett 3D-printat lerkonstverk – Malmökonstnärerna bjuder in press för att presentera delaktighetsprojektet Multiplera Skåne

Delaktighet, demokrati, naturupplevelser, och ny teknik för konstproduktion. Teman som berörs vid presseventet anordnat av Region Skåne, Skånska landskap och föreningen MuralCentralen för att informera om Multiplera (Multipel + lera), som nu är i gång med att träffa över 1000 barn i 33 kommuner. Tillsammans ska barnen bidra till ett av Sveriges största offentliga konstverk bestående av lerfigurer i naturlig storlek, likt en lekfull terrakottaarmé.

Konstverket kommer att placeras vid Skåneleden i Fulltofta strövområde, där det kan hjälpa till att öka ledernas och den skånska naturens attraktivitet, både nationellt och internationellt. Förhoppningen är att naturupplevelsen stärks av konstupplevelsen och vice versa.

Från klockan 15.00 hälsas pressen välkommen att ta del av presentationer och möta barn från Sorgenfriskolan i kreativt arbete.

OBS! Det går bra att fota och intervjua arrangörerna, liksom de medverkande barnen vars vårdnadshavares samtycke har inhämtats i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR).

Datum: 24 november

Pressevent: Kl. 15-16