Northlight släpper ny video till singel Everlasting Sun

Näst sista singeln inför den kommande EP:nmed bandet Northlight från Karlstad, Finding a Sun Among a Billion Stars släpptes den 20:e oktober i form av låten Everlasting Sun. Speciellt med den här releasen är att bandet för första gången kommer släppa låten tillsammans med en musikvideo. Låtens omslag, föreställande en ensam eka på ett öppet hav, är enligt bandet nära kopplat till videons innehåll. Videon hade exklusiv premiär på Popmuzik.se

Se videon på Youtube

Everlasting Sun är den 11:e studioinspelningen i ordningen som bandet släpper och beskrivs av sångaren Victor Bergh som deras klart största inspelnings projekt hittills:

"För oss är det här en speciell låt av många anledningar. Vi har jobbat med den under väldigt, väldigt lång tid nu och i princip ändrat på allt man kan ändra på för att hitta soundet och känslan vi har letat efter. I efterhand dock är vi oerhört glada att vi gjorde det. Personligen är det definitivt en favorit och vi är ganska överens om att det kanske är det bästa vi gjort hittills."

Låten handlar om saknad och solen används i texten som en symbol för en person man inte kan klara sig utan, vars frånvaro alltid lämnar ett stort håll. Det finns dock en tydlig hoppfullhet i både texten och musiken vilket bandet hoppas ska sprida sig till lyssnaren:

"Tror att alla saknar någon ibland och vi hoppas verkligen, på nått sätt, att den positiva, upplyftande känslan i låten ska sprida sig till lyssnaren och kanske göra någons dag, någonstans lite bättre. Det vore fantastiskt!"

Om Northlight

NORTHLIGHT är ett svenskt rockband bestående av fyra medlemmar och en stor gemensam ambition att skriva musik som på riktigt berör den som lyssnar. Bandet bildades 2012 av basisten Per Eresund och sångaren Victor Bergh. Tillsammans med gitarristen Fredrik Andersson och trummisen Johan Lööf blev kvarteten komplett.

Första releasen kom i form av singeln Scars i januari 2015 som snart följdes upp av EP:n Wide Awake Dreamer, bland annat innehållande låten One Man Land som tog sig in på P3 Osignats topp 10. Framgångarna på P3 skulle snart fortsätta då den nya singeln Shy från 2016 låg maximala 5 veckor i toppen på listan. Senare samma år släpptes singeln Fly (Like a Sun Upon the Sky) som snart började spelas på P4 Värmland.

2017 inleddes med singeln In the Night som snabbt blev en streamingsuccé med över 30 000 streams på bara två veckor. Under sommaren signades NORTHLIGHT till det Stockholmsbaserade artistutvecklings bolaget Musichelp där singeln In This City släpptes i juni.

Mellan releaserna har bandet spelat på flera stora både Europeiska och Svenska festivaler bland annat INmusic festival (Kroatien), Ungdomsringens Musikfestival (Danmark), Putte i parken Karlstad, Arvika Hamnfest och Luleå hamnfestival.

Utöver detta har de varit flitigt förekommande i svenska musikbloggar som Popmuzik, Blaskan, Rockfarbror och Musikfeber. Även den Spanska musiksidan Top Playlists fick under början av 2017 upp ögonen för rockbandet som intervjuades och lovordades i samband med releasen av In the Night. I och med flera stora festivalbokningar under sommaren fick bandet även mer medial uppmärksammhet av de lokala tidningarna. Värmlands Folkblad skrev bland annat en artikel i samband med spelningen på Putte i parken och i NWT beskrivs NORTHLIGHT av Johan Carlsson på Studiefrämjandet som ett av de band han tror mest på kommer lyckas inom en snar framtid.

Northlight på Spotify

Musichelp