Singelaktuella The Magnettes till Fotografiska

Singelaktuella The Magnettes spelar på Fotografiska bar öppning Lördagen den 30 januari.

Popgruppen The Magnettes kommer släppa sin nästa singel den 19 februari. ”Killers in a Ghost Town” är titeln och har många kopplingar till hembygden i Pajala. Texten är att växa upp i en mindre samhälle och allt som det för med sig.

-Vi blandar in vårt minoritetsspråk Meänkieli i texten på den nya singeln. Säger Sanna Kallafrån The Magnettes.

-Även videon till singeln är inspelad i Pajala. Det här är vad vi kommer ifrån och vad vi är stolta säger Rebecka Digervall.

Singeln blev till när The Magnettes besökte Nashville direkt efter dem hade spelat på världens största showcasefestival SXSW ( South by South West) förra året.

-Det var under SXSW som vi blev upptäckta av vårt amerikanska skivbolag Digsin och de gav lite tips om åt vilket håll vi borde gå. Vi hade haft samma tankar så vi skrev den ett par dagar senare. Utvecklar Tomas Bäcklund – Thuneström som är den tredje medlemmen i The Magnettes.

Tomas har haft om produktionen och utvecklingen av The Magnettes sound men singeln har också fått amerikansk proffshjälp av mixaren och producenten Christian Cummings i San Diego.

-Vi var på turné i höstas i USA för vår singel ”Bones” så spelade vi på The Cashbah i San Diego och träffade Christian och lyckades få honom intresserad att jobba med singeln. Berättar Sanna. Christan har jobbat med en massa bra artister som Icona Pop, Tiesto, Florence and The Machine otroligt kul att han ville jobba med oss på ”Killers in a Ghost Town” lägger Rebecka till.

The Magnettes gör några spelningar runtom i Sverige den närmsta tiden.

29 januari, Örebro, East West

30 januari, Fotografiska, Stockholm

10 februari, Norrbotten Media Week, Luleå

12 februari  Where’s the Music, Norrköping

The Magnettes hade ett fantastiskt 2015. Med två USA turnéer. Showcases i England och i Spanien. Festival spelningar runt om i Sverige. Deras förra singel ”Bones” hyllades av stora engelska och amerikanska bloggar som Popjustice, Gigwise och Drunken Werewolf. Dokumentären ”A Pajala State of Mind” av Hans-Erik Therus hade premiär på Göteborgs filmfestival och visades på SVT på våren.

Hitta pressbilder mer info på

www.themagnettes.se

eller kontakta

Musichelp,