Kvinnliga artister på svenskt showcase i NYC.

Den 15 oktober är det ett svenskt showcase på klubben Fat Baby i NYC. Showcaset går under den populära festivalen CMJ som är riktat mot amerikanska collegeradiostationer. I år är det tre svenska akter som står på scenen Adée, Akaba och The Magnettes.

• -Jag tror att arbetet flera organisationer inom svensk musikindustri har gjort för att synliggöra kvinnliga artister har bidragit till att vi idag kan visa upp ett så pass starkt startfält internationellt. Det här var inte planerat som ett showcase för enbart kvinnliga artister utan de har en sådan kvalité att de blev uttagna framför de andra banden. Säger Ulrika Holmberg VD på Musichelp.

Alla tre artisterna har gjort stora framsteg på den internationella marknaden under det senaste året.

Adée från Kalmar är en ny soul/hiphop stjärna och har varit ute på internationella showcase under våren som Canadian Music Week (Toronto) och New Skool Rules (Rotterdam) där hon har fått ett fantastisk mottagande. Hon skrev även låten Woman till Nordiskt forums konferens 2014. Adée har fått stipendium för att göra samarbeten inom hennes genre i USA.

Akaba från Stockholm som frontas av Åsa Carild har även hon uppträtt på Canadian Music Week i Toronto i år. Åsa har dock ett långt förflutet i pop-branschen och slog först igenom som sångerska i Pineforest Crunch på 90-talet. Akaba är i USA för att göra PR för sitt nya album.

The Magnettes från Pajala har haft flera showcases runt om i världen i år bland annat SXSW (South by southwest) i Austin Texas, The Great Escape i Brighton i UK och förra veckan Future Music Forum i Barcelona. Bandet är på PR turné i USA för sin nya singel ”Bones”.

Showcaset görs av Musichelp som är ett artistutvecklingsbolag från Trosa i sammarbete med Talent Coach från Kalmar.

CMJ

Musichelp