The Magnettes till SxSW (South by southwest).

Pajala popgruppen The Magnettes är klara för världens största showcasefestival South by Southwest (SxSW) i Austin Texas, USA och var med i den föra linupen av artister som släpptes idag.

Det är inte första gången som The Magnettes spelar på SxSW de var där redan för två år sedan 2015. Det var på SxSW som de blev upptäckta av det amerikanska skivbolaget Digsin och blev signerade. De fick en direktinbjudan till The Great Escape direkt på festivalen.

Numera är de upp i över 100 shower i över 10 länder i världen och släppte sitt debutalbum "Ugly Youth" i sommras där också deras singel ”Young and Wild” fick A-Rotation på P3. Singeln var också med i Tv serien ”Finaste familjen” i TV4 i våras. I juli blev de nominerade till Framtidens artist av P3 med nomineringen:

”Deras blandning mellan synt, riot grrrl och new wave – ååh! Det här är väl bandet som faktiskt kommer kunna slå utomlands.” – Germund Stenhag, musikredaktör.

I somras spelade på världens största musik festival Summerfest i Milwaukee med över en miljon besökare där de vart uttagna som tjugo nya akter att hålla koll på. De fick årets låtskrivar pris på Live at Heart festivalen i Örebro. De är också EBU (European Broadcasters Unions) bidrag till Eurosonic som är en av Europas viktigaste festivaler i januari.

Sanna Kalla och Rebecka Digervall från The Magnettes bloggar även för SVT satsning ”My Squad” som är ett blogg program på SVT play som följer ungdomar som kommer från olika minoriteter, både Sanna och Rebecka är Tornedalningar och de blandar in delar av deras minoritetspråk Meänkieli.

Nu ska de återvända till SxSW.

- Vi är så otroligt tagade på att komma tillbaka. Förra gången så visst vi inte riktigt vad vi skulle förvänta oss. Nu har vi gjort så mycket och vill bara tillbaka och visa all utveckling som skett de senste åren, säger Sanna Kalla i The Magnettes.

Om The Magnettes

The Magnettes är från Pajala och består av Sanna Kalla, Rebecka Digervall och Tomas Bäcklund Thuneström. Bandet har haft stora framgångar utomlands och gjort flera USA turnéer. Showcases i USA, England och Spanien. Bland annat på SXSW, CMJ,The Great Escape, Canadian Music Week. De har gjort Pride spelningar runt om i Sverige samtvälbesökta framträdanden på Almedalen.

Deras musik har hyllats av engelska och amerikanska bloggar som Perez Hilton, Popjustice,Gigwise, Drunken Werewolf, FM.TV, Drowned in Sound och Fourohfive. Dokumentären ”A Pajala State of Mind” om bandet gjord av Hans-Erik Therus har visats flera gånger på SVT. De vart nominerade som årets Norrbottningar av Norrbottenskuriren 2016.

Sanna Kalla är även en av deltagarna i Bastubaletten på SVT som sänds vintern 2018.

Bandet är utvecklat av BD-pop.

Skrivet om "Ugly Youth"

P3 - The Magnettes är framtidens artist våra musikredaktörer är övertygade om att de kommer vara en given del av musiklandskapet om något år.

NSD - Sedan Jakob Hellmans "... och stora havet" har ingen musik från länet haft samma solklara potential att erövra landet – eller ännu troligare – världen. "

DN - Pigg och strömlinjeformad radiopop som rätt skamlöst satsar på att vara gångbar.

Earmilk - Each song on "Ugly Youth" is well thought out and meant for lovers of pop.

Perez Hilton - We LOVE this type of pop!

Mojo Magazine - Strictly for radical teens.

Kick Kick Snare - They put one arm around the ugly and weird, which they deem cool, and the other straight-arming the patriarchy.

God is in the TV zine - Between them, they have built a philosophy of life strong enough to influence a generation.

Pressbild The Magnettes

Foto: Frida Bäcklund Thuneström