Nyhetsbrev 1

Här kommer vårt första nyhetsbrev om MusikBojens nuvarande arbete.

Första styrelsemöte

Den 22 januari hade styrelsen sitt första möte. Ledamöterna är: Axel Calissendorff (ordförande), Christina Piehl (vice-ordförande), Claire Rosvall (generalsekreterare), Professor Britt Gustafsson (ledamot), Fredrik Henriksson (ledamot), Sophie Rosvall (ledamot) och Gunnar Åkerblom (ledamot).

På styrelsemötet beslutades det om att under våren starta verksamhet på Uppsala Akademiska Barnsjukhus vars ledning välkomnar MusikBojen för att erbjuda musikterapi till sina unga patienter. Tack till vår expertgrupp som är i gång med att rekrytera en musikterapeut på deltid för detta ändamål.

Årets MusikBoj

Vi har infört priset ”Årets MusikBoj” som kommer att delas ut i slutet av augusti av medgrundaren Martin Sandberg (låtskrivaren Max Martin) till en musikterapeut som har utmärkt sig i sitt arbete. Konstnären Jacob Södergren, som tillsammans med Per Rosvall har tagit fram vår logga, arbetar för tillfället med att ta fram en statyett.

Bauer Media Group

Den 30 november tog MusikBojen emot 60 000 kronor från Bauer Media, en av våra uppskattade företagsvänner. Det är vår största enskilda gåva hittills och vi är mycket tacksamma för deras stöd och engagemang. Den 3 februari presenterade Claire och Per Rosvall MusikBojen för 200 av Bauer Medias medarbetare under en konferens i Nice, och berättade hur gåvan kommer att sättas i arbete.

Claire och Per Rosvall med Louise Lundgren,
Head of B2B and Relations på Bauer Media Group

Hemsida

Vår hemsida är nu lanserad. Stort tack till vår volontär Olof Rosvall och teamet på WebExpress! Vi kommer att löpande uppdatera den med nyheter.

Frågor?

Har ni frågor eller önskar ni få nyhetsbrevet i fortsättningen? Då får ni gärna skriva till oss på hej@musikbojen.org.

Stöd oss gärna!

Stiftelsen MusikBojen tackar alla engagerade för stödet som har möjliggjort att vi snart kan erbjuda musikterapi till barn med fysiska, psykiska och/eller sociala svårigheter.

Om du önskar bidra, gå gärna in här: www.musikbojen.org/sa-har-kan-du-bidra.

Fredrik Henriksson

Presskontakt Kommunikationsansvarig 0767195925
Claire Rosvall

Presskontakt Generalsekreterare (tf) & Grundare

MusikBojen grundades hösten 2017 av bland annat Claire Rosvall (grundare av Min Stora Dag) och Max Martin (producent och låtskrivare) och ska verka för att barn och ungdomar får tillgång till musikterapi och ska även ordna musikaktiviteter av diverse slag för att komplettera terapin. Många barn och ungdomar i Sverige behöver stöd för att kommunicera sina känslor som har orsakats av svåra fysiska och psykiska situationer. Behoven är stora och ofta fattas finansiella medel för att hjälpa dessa barn och ungdomar. Omständigheterna varierar från svåra sjukdomar, funktionsnedsättning, barn som kommer till Sverige som flyktingar under dramatiska förhållanden och även svåra uppväxtförhållanden. MusikBojen har 90-konto 900634-7.

Många barn och ungdomar i Sverige behöver stöd för att läka fysiska och psykiska sår eller för att kommunicera sina känslor som har orsakats av svåra situationer.
Några lider av en svår sjukdom eller ett handikapp. Andra är flyktingar som under dramatiska omständigheter kommit till Sverige. Med sina familjer eller helt ensamma. Andra barn och ungdomar är föräldralösa, har föräldrar i fängelse eller har vuxit upp i en miljö med alkohol och droger, och många är eller har varit mobbade. Listan är tyvärr lång och utöver våra svenska skattemedel och samhällets skydd behövs mer för att dessa barn och ungdomar ska känna sig sedda, omhändertagna och fortsätta växa som människor.
Med denna övertygelse och ambition har Claire Rosvall, initiativtagare till Stiftelsen Min Stora Dag och organisationens generalsekreterare under de första 13 åren, beslutat att med stöd av sin man Per och sina barn, starta en stiftelse under namnet MusikBojen. Stiftelsen verkar för att barn och ungdomar ska få tillgång till musikterapi. För att komplettera den terapeutiska hjälpen i form av musikterapi är det även tänkt att MusikBojen ska ordna musikaktiviteter av olika slag.

MusikBojen
Dalagatan 18E