fr v Per Ununger, ordförande MVB Holding, Andreas Perman och Daniel Nydahl, Bjurbäcks Bygg samt Jennie Åberg, vd MVB Nord

MVB fortsätter sin expansion i Norrland — Bjurbäcks Bygg i Umeå blir en del av MVB.

Byggföretaget MVB utökar verksamheten i Västerbotten genom ett nytt förvärv i Umeå-baserade Bjurbäcks Bygg.

— Det händer mycket på marknaden i Umeå och där det händer ska MVB vara med, säger Per Ununger, ordförande i MVB Holding.

MVB-koncernen går vidare med sin expansion i Norrland med fokus på kuststäderna genom att förvärva 60 % i Bjurbäcks Bygg & Plåt AB av Andreas Perman och Daniel Nydahl. Bjurbäcks Bygg fortsätter sin verksamhet med oförändrad ledning och organisation.

- Slutar man trampa när man cyklar så ramlar man omkull. Det är en ledstjärna för MVB – ständig utveckling och försiktig expansion under kontrollerade former. Det händer mycket på marknaden i Umeå och där det händer ska MVB vara med, säger Per Ununger, ordförande MVB Holding.

Bjurbäcks Bygg blir i samband med förvärvet, precis som MVB Skellefteå, dotterbolag till MVB Nord under ledning av vd Jennie Åberg.

- Bjurbäcks Bygg har byggt upp en fin verksamhet med en sund och inkluderande företagskultur samt en stolthet över hantverket, vilket rimmar väl med MVB:s värderingar. Företaget har bra renommé och är väl etablerade på den lokala marknaden vilket är en stor tillgång. I gengäld kan MVB bidra med resurser och ytterligare kompetens. Jag ser fram emot att tillsammans med Andreas och Daniel vara med och utveckla företaget vidare, säger Jennie Åberg, vd MVB Nord.

Vd för Bjurbäcks Bygg är Andreas Perman,

- Vi ser en stor potential till utökad verksamhet i Umeå med omnejd. Som en del av MVB får vi större möjligheter att växa och bli än mer konkurrenskraftiga. MVB:s familjära kultur med fokus på medarbetare och kvalitet ligger helt i linje med Bjurbäcks Vi-anda. Det ska bli väldigt spännande och roligt att ta Bjurbäcks Bygg till nästa nivå och bli en del av MVB-koncernen.

MVB-koncernen bedriver bygg- och anläggningsverksamhet i regionala bolag i Skåne, Halland, Västra Götalands län, Stockholm inklusive Mälardalen samt i Västerbotten och Norrbotten. Koncernen har drygt 500 anställda och en omsättning som 2022 uppgick till ca 3 150 miljoner kronor. MVB är en del av familjeägda AB Gullringsbo Egendomar där bland annat även Svenska Hus, Wangeskog Hyrcenter och Anläggningsbolaget ingår.

Bild från MVB.

Per Ununger