Debatt: Ta till vara på ungas energi och lös kompetensbristen

Debatt: Ta till vara på ungas energi och lös kompetensbristen

Vår grundare Jonas Bygdeson har nyligen varit medförfattare till en debattartikel i Göteborgs-Posten. Hans bidrag till det offentliga samtalet är en del av vårt engagemang för att alla unga ska känna sitt värde i samhället och hitta egna vägar till jobb och drömmar.

Tillsammans med Ulf Bokelund Svensson och Leo Sjökvist skriver Jonas om:

• Arbetsbrist trots arbetslöshet

• Vikten av att skapa möten

• Tillgängliga resurser för satsning

• Uppmaning till regeringen

Regioner

My Dream Now skapar inspirerande möten elever-arbetsliv. Frivilliga från olika arbetsgivare träffar elever i skolan och eleverna får komma på besök på arbetsplatser. Arbetsgivare som vill ta aktivt samhällsansvar är betalande partners och erbjuder sina anställda möjligheter att engagera sig. Vi prioriterar områden med hög arbetslöshet där många unga saknar förebilder i arbetslivet. Vår vision är att alla elever ska känna sitt värde i samhället och hitta egna vägar till jobb och drömmar.

Jonas Bygdeson

Presskontakt Grundare / VD +46-70 44 99 612 LinkedIn

My Dream Now - Inspirerande möten elever - arbetsliv

Vår vision är att alla elever ska känna sitt värde i samhället och hitta egna vägar till jobb och drömmar. Kompetensförsörjning börjar i grundskolan. Därför skapar My Dream Now inspirerande möten elever-arbetsliv. Frivilliga från arbetsliv och högskola inspirerar elever på grundskolor och gymnasieskolor. Vi erbjuder skolor och arbetsgivare tre olika typer av aktiviteter:
- Studiebesök: en hel eller halv klass besöker en arbetsplats under ca 2 timmar.
- Framtidsdagar: flera klasser träffar flera olika arbetsgivare på stationer, 15-30 min per station.
- Klasscoachträffar: Team med frivilliga klasscoacher från olika arbetsgivare träffar en klass 2-4 gånger per år, 1,5 timme per träff.

Arbetsgivare som ser att kompetensförsörjning börjar i grundskolan och vill ta aktivt samhällsansvar är betalande partners och erbjuder sina anställda möjligheter att engagera sig. Vi prioriterar områden med hög arbetslöshet, där många unga saknar förebilder i arbetslivet.

My Dream Now har idag ett fyrtiotal partners däribland Volvo Cars, Vattenfall, Stena Fastigheter, Canon, EY, Castellum med flera.

My Dream Now drivs av Creador AB, ett icke-vinstdrivet socialt företag som ägs av grundare och VD Jonas Bygdeson.

My Dream Now
United Spaces, Götgatan 22a