Gullspång Invest investerar i My Academy för att göra läxhjälp global och digital

Gullspång Invest, med familjen Brandberg och framgångssagan Axis i ryggen, har gått in som ny delägare i Skandinaviens största läxhjälpsföretag, My Academy. Läxhjälpsbranschen befinner sig i ett intressant skede och fokus för My Academy ligger på att hitta lösningar för att erbjuda fler möjligheten att få individuellt anpassat stöd, inte minst genom nya digitala lösningar. Gullspång Invest har en stark portfölj med digitala bolag och utbildning är ett av deras uttalade fokusområden.

- Educational technology är ett område som kommer utvecklas starkt de kommande åren och för läxhjälp är den digitala utvecklingen i sin linda. My Academy är ett starkt, välskött bolag med helt rätt förutsättningar för att ta ett stort steg framåt. Det passar perfekt för oss, säger Erik Brandberg från Gullspång Invest.

Gullspång Invest söker långsiktiga investeringar i bolag som kan växa globalt och som har en innovativ och teknisk höjd. My Academy har nyligen lanserat digital läxhjälp som innebär att geografi inte längre är ett hinder. Med den kunskap som Gullspång Invest kan bidra med kommer utvecklingen kunna ske ännu snabbare.

- My Academy befinner sig i ett expansivt skede och fokus ligger på att erbjuda läxhjälpstjänster på en mycket bredare skala, inte minst genom digitala lösningar. Vi är glada att få göra den resan tillsammans med Gullspång Invest som har erfarenheter av att bygga världsledande teknologibolag, säger Per Hallius, styrelseordförande på My Academy.

Gullspång Invest blir ett tillskott till en redan intressant ägargrupp. Vid sidan av grundarna återfinns bland andra också 41an Invest, Stefan Krooks och Karl-Johan Perssons gemensamma investeringsbolag. I höstas förstärkte My Academy även styrelsen med den tidigare expansionschefen på Spotify, Ulrika Viklund, och entreprenören Hidayet Tercan. Erik Brandberg kommer nu också ta del i styrelsen och därmed förstärka den ytterligare.

Om Gullspång Invest

Gullspång Invest är ett familjeföretag med en långsiktig investeringshorisont. De bidrar med industriell kunskap, långsiktig finansiering och entreprenörsanda till deras portföljbolag: företag som skapar meningsfullt värde med hjälp av skalbara affärsmodeller. Gullspång Invest är särskilt intresserade av energi, utbildning, mat, vatten, hälsa och resurseffektivisering.

• digitala tjänster

My Academy är Skandinaviens ledande läxhjälpsföretag med verksamhet i Sverige och Danmark. De erbjuder läxhjälp i hemmet eller digitalt i alla vanliga skolämnen till grundskole- och gymnasieelever. My Academy har tusentals universitetsstuderande studiecoacher i sitt nätverk som alla arbetar enligt deras pedagogiska arbetssätt, My Academy-metoden.